arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

عضو کمیسیون شوراها: شهرداری‌ها از شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی استفاده کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در کل کشور یک اراده ملی شکل گرفته است تا کمبود آب به عنوان یک چالش دیده شود. نگرانی‌ها حاکی از آن است که در چند سال آینده استان‌ها با یکدیگر در تقسیم آب و سهم آبه هر استان به مشکل بر بخورند. لذا در اکثر نقاط کشور مسئولان در صدد اجرای طرح‌هایی هستند که جایگزین سهم آبه استان شود.

به گزارش خبرنگار سرویس شهری «انتخاب»، محمد محمودی شاه نشین در گفت و گو با ایسنا در خصوص ضرورت جمع آوری آب‌های بارانی بیان کرد: خوشبختانه یکسری طرح‌ها در حوزه آبخیزداری در کشور در حال اجرا است. در کلانشهرها هم بحث جمع آوری آب فاضلاب‌ها و آب های سطحی مطرح شده است. اخیرا شهرداری تهران قراردادی را برای جمع آوری سیلاب‌های ارتفاعات شمال غرب تهران در منطقه 21 و 22 بسته است. طبق این قرارداد آب‌های سطحی این منطقه توسط تونلی به دشت شهریار انتقال می‌یابد. این طرح می‌تواند در تغذیه آب‌های زیرزمینی منطقه مفید باشد. امیدواریم این طرح زودتر اجرایی شود.

وی در ادامه گفت: در سایر نقاط کشور نیز یک اراده ملی برای دیده شدن مسئله آب به شکل یک چالش صورت گرفته است. از جمله طرح هایی که می تواند در زمینه استفاده بهینه از منابع آب موثر واقع شود انتقال پساب تصفیه‌خانه‌ها به منطقه بالادست یا تصفیه‌خانه است. از منطقه بالا است که این آب‌ها از زمین استخراج می‌شوند و در غالب آب شرب و مصرفی از آن ها استفاده می‌شود و در نهایت به فاضلاب تبدیل می‌شوند و سپس فاضلاب ها را تصفیه می کنند و اگر این آب تصفیه شده به بالا برنگردد، به مناطق پایین دست می‌روند و ذخیره آب مناطق بالا دست هر روز کمتر می شود. طرح‌هایی وجود دارد که این آب را به مناطق بالا دست پمپاژ می کند که از این آب‌ها می‌توان برای آبیاری فضاهای سبز و مصارف کشاورزی بهره برد.

نماینده مردم شهریار در مجلس بیان کرد: آب تصفیه‌خانه‌های شهرستان طبق بازدیدی که من داشتم بسیار کیفیت مناسبی چه از لحاظ شفافیت و چه از لحاظ املاح و میکروبی دارد. آب تصفیه‌خانه‌ها چند مرتبه گندزدایی می شود و کاملا کنترل شده است.

محمودی خاطر نشان کرد: باتوجه به بحران آبی که در کشور وجود دارد ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که هم ذخایر زیر زمینی را تقویت کنیم و هم از آب در کشاورزی با آمایش سرزمینی که داریم به طور بهینه استفاده کنیم. ما باید در کشاورزی از محصولات پربازده که آب کمی مصرف می‌کنند استفاده کنیم و در مناطق کم آب از کشت محصولاتی که می‌توانیم آن‌ها را از سایر مناطق پرآب بیاوریم، پرهیز کنیم. ما باید در استان‌ها کم آب برنامه خوبی برای کنترل آب کشور داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: قطعا تجربیات سایر کشورها در استفاده بهینه از منابع آب مفید خواهد بود. البته ما باید از کشورهایی الگوبرداری کنیم که اقلیمی مشابه اقلیم کشور ما دارند. برخی از کشورها آب فراوان دارند و می‌توانند الگوهایی مانند پرورش هم زمان گیاه با ماهی را اجرا کنند یا از الگوی آبیاری غرقابی در کشاورزی استفاده کنند که در کشور ما با توجه به کمبود آب این طرح‌ها قابل اجرا نیست. اما در سایر کشورها که مانند کشور ما به شدت دچار کم آبی هستند استفاده از گلخانه‌ها و تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای بسیار موفق بوده است که ما نیز می توانیم از این الگو ها استفاده کنیم.

محمودی تصریح کرد: مشکل عمده ما در گذشته جمع آوری آب فاضلاب‌ها بود که الحمدالله این مشکل برطرف شده است. مسئله بعدی نیز بالا بودن میزان آب های تحت الارض تهران بود که در حال حاضر چند کانال از جمله کانال محمدیه این آب‌ها را به دشت‌های کشاورزی شهریار، اسلام شهر و رباط کریم انتقال می‌دهد. در خصوص آب های سطحی در داخل شهرها نیز شهرداری‌ها باید از شبکه‌های جمع آوری این آب‌ها استفاده کنند. اگر شرایطی فراهم شود که آب باران به جای جاری شدن در خیابان و ایجاد مشکل، در منبع هایی ذخیره شود، خانواده ها می توانند از این آب به منظور شست و شو و آبیاری گیاهان استفاده کنند. این اقدامات نیازمند فرهنگ سازی و یک اراده ملی است که ان شاالله همه مردم به مسئله آب اهتمام ورزند و بتوانیم از منابع آب به نحو احسنت استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه گفت: مجلس در سه مسیر برای استفاده صحیح از منابع آب ورود پیدا کرده است. در گام اول بحث آمایش سرزمین و استفاده از آب ها ی موجود را به عنوان یک حکم در برنامه ششم توسعه آورده است. در گام بعدی بحث توزیع عادلانه آب از سرچشمه ها مطرح است. فرهنگسازی به منظور استفاده از آب های معدنی و یا آب شربی که در بطری توزیع می شود و حمایت از مراکزی که از این آب ها استفاده می کنند از اقدامات دیگری است که مجلس در این زمینه انجام داده است. اخیرا نیز طرحی را دنبال می کنیم که در آن یک تعداد از قنوات را بازسازی کنیم و از آب آن ها در کشاورزی استفاده کنیم.

محمودی در خصوص حمایت از طرح ها در زمینه استفاده بهینه از منابع آب بیان کرد: اگر طرح ها در این زمینه مبنا داشته باشند، قطعا به عنوان طرح های دانش بنیان حمایت خواهند شد. برای اجرایی شدن طرح های دانش بنیان تسهیلاتی با بهره کمتر از 4 درصد پرداخت می شود. کسانی که در این زمینه طرحی داشته باشند می توانند به مراکز مرتبط ارائه دهند تا بتوانند با بهره گیری از این تسهیلات در جهت توسعه کشور قدم هایی بردارند.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید
نظرات بینندگان