arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

قطع کمک‌های مالی اتحادیه اروپا برای عضویت ترکیه در این اتحادیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قطع کمک‌های مالی اتحادیه اروپا برای عضویت ترکیه

اتحادیه اروپا قرار است تا ۱۷۵ میلیون یورو کمک مالی به ترکیه در سال ۲۰۱۸ در ارتباط با روند مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را قطع کند و حتی مانع اعطای نزدیک به ۵ /۳ میلیارد وام توسعه‌ای اختصاص یافته، شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این حرکت به عنوان یک اقدام سمبلیک علیه "نقض حقوق بشر در ترکیه" انجام می‌گیرد.

زیگفرید مورسان، مسئول بودجه در پارلمان اروپا اعلام کرد: مادامی که ترکیه به آزادی بیان و حقوق بشر احترام نمی‌گذارد و از استانداردهای دموکراتیک اروپا دورتر می‌شود، ما نمی‌توانیم به چنین رژیمی کمک مالی کنیم.

دو دیپلمات اروپایی نیز اعلام کردند که دولتهای اتحادیه اروپا با پارلمان اروپا در طول چند روز گذشته، در مورد قطع ۱۰۵ میلیون یورو در راستای کمک مالی به اصلاحات سیاسی در ترکیه توافق کرده‌اند و همچنین در مرحله بعدی ۷۰ میلیون یورو دیگر را معلق می‌کنند.

این مقام پارلمان اروپا اضافه کرد: آنکارا می‌تواند به این ۷۰ میلیون یورو در صورت ارتقای‌های اقدامات خود در حوزه حقوق بشر دسترسی داشته باشد.

این اتفاق نشان دهنده شکست تدریجی تلاش‌های چندین دهه ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا است.

با گسترش سرکوبها و بازداشتها در ترکیه در پی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ روابط آنکارا با اتحادیه اروپا دچار تنش شده است.

نظرات بینندگان