arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶

مطهری: احمدی‌ نژاد از چارچوب نظام خارج نشده / زعماي اصولگرا با او صحبت كنند / احمدي‌نژاد به عنوان يك اصولگرا شناخته مي‌شود

علی مطهری پیشنهاد داده است که محمود احمدی‌نژاد را به صورت علنی محاکمه کنند. او در این مورد بیشتر توضیح داده و معتقد است اولا بر اساس قانون باید دادگاه به جز در شرایط خاص به صورت علنی برگزار شود؛ ثانیا مزیت این محاکمه این است که مردم حرف‌های دو طرف را می‌شنوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطهری: احمدی‌ نژاد از چارچوب نظام خارج نشده

علی مطهری پیشنهاد داده است که محمود احمدی‌نژاد را به صورت علنی محاکمه کنند. او در این مورد بیشتر توضیح داده و معتقد است اولا بر اساس قانون باید دادگاه به جز در شرایط خاص به صورت علنی برگزار شود؛ ثانیا مزیت این محاکمه این است که مردم حرف‌های دو طرف را می‌شنوند.

به گزارش اعتماد، علی مطهری پیشنهاد داده است که محمود احمدی‌نژاد را به صورت علنی محاکمه کنند. او در گفت‌وگو با در این مورد بیشتر توضیح داده و معتقد است اولا بر اساس قانون باید دادگاه به جز در شرایط خاص به صورت علنی برگزار شود؛ ثانیا مزیت این محاکمه این است که مردم حرف‌های دو طرف را می‌شنوند.

بخش هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

شما در گفت‌وگويي پيشنهاد داديد كه محمود احمدي‌نژاد به صورت علني محاكمه شود. فكر مي‌كنيد اين محاكمه علني چه مزيتي براي نظام خواهد داشت؟

طبق قانون اساسي اصل بر اين است كه دادگاه‌ها به صورت علني برگزار شود و تنها در شرايط خاص است كه قانون اجازه داده دادگاه به صورت غيرعلني برگزار شود. مزيت محاكمه علني اين است كه مردم همه حرف‌ها را مي‌شنوند. الان بخش عظيمي از مردم در جريان اتفاقاتي كه در حال رخ دادن است قرار مي‌گيرند و از حملاتي كه افراد عليه يكديگر دارند مطلع هستند. بنابراين بهتر است كه مسائل و اتهامات خيلي روشن و شفاف در يك دادگاه علني مطرح شود. در چنين شرايطي، هم آقايان احمدي‌نژاد، بقايي و مشايي فرصت پاسخگويي دارند و هم مردم در جريان قرار مي‌گيرند و قضاوت مي‌كنند. الان طرفين يكديگر را به دروغگويي متهم مي‌كنند. بهتر است مسائل در دادگاه علني مطرح شود.

مقصود شما از محاكمه علني بيشتر محاكمه با تمركز بر پرونده‌هاي اقتصادي احمدي‌نژاد و برخي نزديكان ايشان است يا موارد ديگري هم بايد مورد بررسي قرار بگيرد؟

هر آنچه نهادهاي نظارتي اعلام كردند و هر آنچه تخلف يا جرم تشخيص داده‌اند و كيفرخواست صادر شده طبيعي است كه بايد بررسي شود. راه ديگري نيست. نمي‌توان گفت كه در بيرون از دادگاه با يكديگر مصالحه كنند. بحث منافع ملي و عمومي و بيت‌المال مطرح است، موضوع شخصي نيست كه به جاي دادگاه به مصالحه برسند. بنابراين خود به خود راهي به جز برگزاري دادگاه وجود ندارد. البته براي موثر بودن اين دادگاه، برگزاري آن بايد به صورت علني باشد وگرنه احتمالا مورد قبول متهم يا متهمان و بخشي از مردم قرار نمي‌گيرد و ممكن است بگويند تحت فشار بوده‌اند و عدالت رعايت نشده است و به راي دادگاه تمكين نكنند.

با توجه به اتفاقات رخ داده كه اشاره كرديد چطور احمدي‌نژاد همچنان در مناصب بالاي مشورتي همچون مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارد؟

ايشان دو دوره رييس‌جمهوري بوده و تجربيات خوبي دارد كه مي‌تواند براي كشور مفيد و موثر باشد. در عين حال انتقاداتي هم دارد. اشكالي ندارد و مساله مهمي نيست .

فكر مي‌كنيد ايشان همچنان صلاحيت عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام را دارد؟

بله، مي‌تواند همچنان عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام باشد در حالي كه به بخشي از نظام انتقاد دارد.

برخي بعد از اتفاقات اخير بر اين باور هستند كه احمدي‌نژاد نقش اپوزيسيون را ايفا مي‌كند يا اگر قصد ايفاي چنين نقشي را ندارد با اين حال آب به آسياب اپوزيسيون مي‌ريزد. شما احمدي‌نژاد را همچنان در چارچوب نظام تعريف مي‌كنيد؟

بله، من همچنان ايشان را در چارچوب نظام مي‌دانم. هر كس حق دارد انتقادات و اعتراضاتي داشته‌باشد و اشكالي هم ندارد. كار ايشان در آن حد نيست كه بگوييم از چارچوب نظام خارج شده است.

 

 

با توجه به ماجراي خانه‌نشيني و مدتي كه احمدي‌نژاد شخصا سرپرست وزارت اطلاعات بود و البته شناخت شخصي خودتان و اطلاعاتي كه داريد، فكر مي‌كنيد اساسا ايشان پرونده‌هاي ويژه‌اي در اختيار دارد؟

ما هم مثل شما بر اساس شنيده‌ها قضاوت مي‌كنيم. مدتي ايشان سرپرست وزارت اطلاعات بوده و در آن مدت ممكن است به برخي پرونده‌ها دسترسي داشته و آنها را در اختيار داشته‌باشد اما من اطلاع خاصي ندارم.

فكر مي‌كنيد اگر قرار باشد احمدي‌نژاد محاكمه شود فارغ از ابعاد اقتصادي پرونده‌هاي ايشان، از بعد سياسي بايد چه مسائلي در اين محكمه مطرح شود؟

از بعد سياسي بايد كل رفتار ايشان در جريان انتخابات سال ٨٨ هم مورد بررسي قرار گيرد به ويژه رفتاري كه در مناظرات انتخاباتي داشت و موجب تحريك جامعه و تمهيد زمينه فتنه شد.

به نظر شما ادامه روند اتهام‌زني مثل موضوع دريافت سكه يا تهديد به افشاگري چقدر مي‌تواند ساختار سياسي و حاكميتي را تحت تاثير قرار دهد؟

تاثير زيادي ندارد. اينكه كسي عضو شورايي بوده و بعد از يك سال شركت در جلسات هفتگي چند سكه به عنوان حق‌الزحمه گرفته باشد چيز مهمي نيست كه به عنوان افشاگري تلقي شود.

اگر سطح اين افشاگري‌ها بالاتر برود چطور؟

بستگي به محتواي آن دارد. اگر مسائل مهمي باشد و در مورد شخصيت‌هاي عالي نظام باشد در اعتماد مردم موثر خواهد بود.

اصولگرايان حمايت‌هاي ويژه‌اي از احمدي‌نژاد داشته‌اند در مواجهه با رفتارهاي جديد او سكوت كرده‌اند، فكر مي‌كنيد چقدر در بدنه اجتماعي حامي اين جريان تاثيرگذار خواهد بود؟

بله، قطعا موثر است چرا كه ايشان منتسب به جريان اصولگرايي است. البته بعضي از آنها اعتراض كرده‌اند. آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يك اصولگرا شناخته مي‌شود و طبيعي است كه رفتار ايشان در نگاه مردم به جريان اصولگرايي تاثير دارد. بهتر است زعماي اصولگرا با ايشان صحبت كنند.

نظرات بینندگان