arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

ماموریت غیرممکن اوپک به سرانجام می‌رسد؟

اوپک در آستانه تمدید کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر و اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ قرار دارد اما عزم این گروه صادرکننده نفت برای ادامه کاهش تولید با تسریع رشد تولید شیل آمریکا در واکنش به قیمت‌های بالاتر نفت همزمان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اوپک در آستانه تمدید کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر و اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ قرار دارد اما عزم این گروه صادرکننده نفت برای ادامه کاهش تولید با تسریع رشد تولید شیل آمریکا در واکنش به قیمت‌های بالاتر نفت همزمان شده است.

به گزارش انتخاب، این یک تنش غیرممکن است که اوپک ناچار است با آن مواجه شود: تردیدها نسبت به کاهش تولید و ریسک کاهش دوباره قیمت‌های نفت یا ادامه‌ کاهش تولید و دادن فضای بیشتر به شیل آمریکا؟

ماموریت غیرممکن اوپک به سرانجام می‌رسد؟

اوپک تلاش کرده سیگنالی را به بازار نفت ارسال کند که این گروه با یک تفاهم فعالیت می‌کند و نیاتش را در آستانه اطمینان‌بخشیدن نسبت به انسجام این گروه مخابره کرده است. با نشان دادن چنین عزمی به نظر می‌رسد منطقی باشد که بازار نفت با محدودیت عرضه مواجه شده و قیمت‌ها با ثبات می‌ماند.

اما عیب چنین استراتژی‌ این است که تنها معامله‌گران نفت نیستند که نسبت به بازار نفت متعادل‌تر اطمینان دارند. صنعت شیل آمریکا نیز اخیرا فعالیت حفاری خود را بالا برده و به نظر می‌رسد آماده است به افزایش تولید ادامه دهد. شمار دکل‌های حفاری در چند هفته گذشته به طور مرتب افزایش یافته و تولید نفت آمریکا در آستانه رسیدن به بالاترین رکورد همه زمان‌ها است.

مشکل برای اوپک همان طور که تحلیلگران بلومبرگ عنوان کرده‌اند این است که برآوردها از میزان عرضه‌ای که نفت شیل آمریکا در سال آینده اضافه خواهد کرد اختلاف زیادی دارند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که رشد عرضه غیراوپک حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ خواهد بود که با رشد تقاضا کاملا برابری خواهد کرد. از این نظر کاهش تولید اوپک برای اجتناب از یک ریزش دیگر قیمت کاملا ضروری شمرده می‌شود. اوپک امیدوار است صنعت شیل با کشمکش روبه‌رو شود و این سازمان رشد عرضه غیراوپک در سال میلادی آینده را کمتر از ۹۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده است.

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از روبه‌رو بودن صنعت شیل آمریکا با مشکلات غیرمنتظره حکایت دارد. اما مشکل اوپک این است که نمی‌تواند به درستی پیش‌بینی کند که از شرکت‌های حفاری شیل در سال آینده چه انتظاری می‌رود. با این همه هدف محدودیت تولید اوپک پایین بردن سطح ذخایر جهانی به سطح میانگین است که رسیدن به چنین هدفی زمان بیشتری می‌برد.

با به خاطر سپردن این موضوع منطقی به نظر می‌رسد که اوپک در نشست چند روز آینده با تمدید توافق موافق باشد، اما در حالی که هشدارهایی به اوپک درباره بازگشت شیل وجود دارد، هشدارهایی مبنی بر این‌که اوپک ممکن است در این اقدام زیاده‌روی کند نیز شنیده می‌شود.

برنت در حال حاضر در محدوده ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود و تمدید کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ ممکن است قیمت‌ها را از این هم بالاتر ببرد. رینر سیل، مدیرعامل شرکت OMV در مصاحبه با وال استریت ژورنال چنین گفت: من سابق بر این به این‌که اوپک اقدامات کافی انجام نمی‌دهد عادت داشتم اما اکنون آنها بیش از حد پیش می‌روند.

نتیجه ممکن است قیمت‌های بالاتر نفت باشد. به گفته دوگ کینگ، مدیر سرمایه‌ گذاری در صندوق مرچنت کامادیتی، این احتمال وجود دارد که بازار با محدودیت عرضه بیشتری روبه‌رو شده و قیمت‌ها به زودی به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند. تحلیلگران نگران هستند که چنین قیمت‌هایی به تقاضا لطمه وارد کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مساله دشوار برای اوپک این است که حد وسطی وجود ندارد. اوپک اگر به تمدید توافق اقدام نکند نیز آسیب‌پذیر خواهد بود و این مساله بازار را به وحشت خواهد انداخت. بنابراین برای هر دو گزینه ادامه کاهش تولید و پایان کاهش تولید ریسک‌هایی وجود دارد.

اما به دلیل تهدید ریزش فوری قیمت، پیش‌بینی این‌که اوپک چگونه از محدودیت تولید خود خارج می‌شود دشوار خواهد بود. خروج از محدودیت‌های تولید تنها زمانی ملموس خواهد شد که بازار نفت عرضه محدودتری پیدا کند و سطح ذخایر به میانگین پنج ساله باز گردد. اوپک احتمالا میان محدود کردن عرضه به بازار و اجازه دادن به شیل امریکا برای حضور قوی‌تر در بازار سرگردان خواهد بود. تنها پرسشی که در مقطع کنونی مطرح است این است که آیا روسیه اوپک را همراهی خواهد کرد؟

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان