arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

فایرفاکس کاربران خود را از گوگل کروم بازپس می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندین سال است که نسخه‌های جدید فایرفاکس نسبت به‌کروم کندتر هستند. اما فایرفاکس جدید به‌معنای واقعی سریع شده است. برای همین است که برخی از کاربران اینترنت تصمیم گرفته‌اند از کروم به‌فایرفاکس کوچ کنند.

فایرفاکس همیشه زیر سایه شرکت‌های دیگر قرار داشته است. شرکتی که برخلاف نام‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و اپل به‌دنبال توسعه اکوسیستم فناوری خود نبوده و تنها هدف‌اش بهینه‌کردن گشت‌وگذار در وب است. علاوه بر این، فایرفاکس ویژگی‌های کاربردی زیادی دارد که باعث می‌شود کاربران آن‌را به سایر مرورگرها ترجیح بدهند. برای نخستین بار بعد از سال‌ها، می‌توان با قاطعیت گفت که فایرفاکس یک آلترناتیو عالی برای کار با اینترنت است.

طی سال‌های گذشته، کروم موفق شده با معماری مدرن، سرعت بالاتر، ایمنی بیشتر و سود بردن از سخت‌افزارهای جدید گوی سبقت را از فایرفاکس برباید. اما، با توجه به‌تلاش‌های اخیر موزیلا، فایرفاکس دوباره تبدیل به‌یک رقیب جدی شده است. فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض فرآیندی را اجرا می‌کند که رابط کاربری را جدا از چهار فرآیند محتوایی که وظیفه آن‌ها رندر صفحات باز شده وب در تب‌های مختلف است اداره می‌کند. این یعنی آن‌که، صفحات سنگین وب مانند گذشته باعث کند شدن رابط فایرفاکس نمی‌شوند. 

اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که اصلا علاقه‌ای به‌استفاده کروم از فرآیندهای متعدد و حافظه سیستم ندارند می‌توانید در فایرفاکس جدید تعداد فرآیندهایی که فایرفاکس استفاده می‌کند را شخصی‌سازی کنید. نسخه جدید فایرفاکس از نظر سرعت تفاوت زیادی با کروم ندارد. 

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای کروم نحوه رندر کردن متن در ویندوز است. کاراکترها و متون در کروم نسبت به‌موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اج و خیلی از برنامه‌های معمولی دسکتاپ ویندوز از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند. برای این‌که متوجه این تفاوت بشوید کافی است یک سایت را در هر دو مرورگر باز کنید و آن‌ها را با هم مقایسه نمایید. این مشکل از جمله مواردی است که بین کاربران کروم از آن صحبت می‌شود. ولی به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان این مرورگر چندان اهمیتی به‌آن نمی‌دهند.

فایرفاکس هم مانند کروم از اکستنشن‌های مدیریت شده استفاده می‌کند. اکستنشن‌های قدیمی دسترسی کامل به رابط فایرفاکس داشتند و همین باعث می‌شد تا قدرت بسیار زیادی داشته باشند. البته، در کنار آن ممکن بود باعث بروز مشکلاتی برای مرورگر بشوند. از طرف دیگر، به‌طور کامل با معماری چند فرآیندی مدرن فایرفاکس سازگاری نداشتند.

با این وجود، فایرفاکس اکستنشن‌هایی ارائه می‌دهد که کروم توانایی رقابت با آن‌ها را ندارد. فایرفاکس هم‌چنان به‌این روند ادامه می‌دهد. حتی ممکن است پذیرای اکستنشن‌هایی باشد که به‌سبک کروم هستند. اما می‌تواند در کنار آن، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری برای آن اکستنشن‌ها ارائه دهد.

فایرفاکس مانند اپل سیری و مایکروسافت اج یک مود "خواننده" دارد. البته، این قابلیت جدیدی نیست و سال‌های زیادی است که همه مرورگرها به‌غیر از کروم آن را ارائه می‌دهند. چندی پیش، توسعه‌دهندگان کروم در حال تست گزینه‌ای مشابه با about:flags پنهان بودند اما هیچ‌وقت به‌جایی نرسید.

برای دسترسی به‌آن، کافی بود وارد صفحه‌ای شوید که دارای مقاله باشد و روی آیکون "Enter Reader View" کلیک کنید. در این حالت، یک صفحه کوچک بدون نمایش تصویر، ویدیو، پس‌زمینه و سایر اجزای صفحه وب در برابر کاربر قرار می‌گیرد. هرچند که با افزودن اکستنشن مربوطه در کروم هم می‌توان از مزایای آن استفاده کرد.

فایرفاکس مانند کروم قابلیتی به‌نام "فایرفاکس سینک" را اضافه کرده که وظیفه آن، هماهنگ‌سازی داده‌های مرورگرها بین دستگاه‌های مختلف و اپ‌های موبایل است.

در واقع، بعضی از ویژگی‌های قابل استفاده فایرفاکس در کروم ارائه نمی‌شوند. وقتی فایرفاکس‌های چند دستگاه به‌کمک "Sync" با هم هماهنگ می‌شوند کافی است گزینه "Send Tab To Device" را انتخاب کنید تا همان تب بلافاصله روی گوشی یا روی پی‌سی باز شود.

به‌طور کل، فایرفاکس کوانتوم چیزی کمتر از گوگل کروم ندارد و می‌تواند کاربران قدیمی خود ر ا دوباره خوشحال کند.

نظرات بینندگان