arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

شبکه امن اختصاصی مخابرات چیست؟

بازار هدف مشتریان شبکه امن اختصاصی مخابرات کلیه شرکت­ها، سازمان­ها و نهادهای نیازمند یک شبکه اختصاصی و امن هستند که به برقراری ارتباط با دیگر نقاط خود بصورت بی­‌وقفه با امنیت بالا نیاز دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار هدف مشتریان شبکه امن اختصاصی مخابرات کلیه شرکت­ها، سازمان­ها و نهادهای نیازمند یک شبکه اختصاصی و امن هستند که به برقراری ارتباط با دیگر نقاط خود بصورت بی­‌وقفه با امنیت بالا نیاز دارند. در صورتی که مشتریان نیاز به برقراری ارتباطی مطمئن با پهنای باند تضمین شده و امنیت لینک بالا و اختصاصی با شعب خود را داشته باشند، لینک­های ارتباطی نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه شبکه "نورونتا"، یک راهکار مناسب برای آنها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام مخابرات، "نورونتا" شبکه­‌ای اختصاصی، غیر اشتراکی و ایمن است که بطور مجزا از سایر شبکه‌های شرکت مخابرات ایران طراحی شده است. این شبکه جهت سرویس‌دهی به مشتریان تجاری، مالی و حاکمیتی پیاده سازی شده است.

در طراحی این شبکه از تجهیزات اختصاصی و با کیفیت بالا استفاده شده که امکان ارائه SLA با سطوح برنز، نقره، طلا و الماس را به مشترکین می­‌دهد. برای نگهداری شبکه و ارائه خدمات به مشترکین آن، تیم های فنیVIP و اختصاصی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس از ملزومات اساسی یک سازمان برای شبکه اختصاصی خود، بکارگیری یک شبکه امن و قابل اطمینان جهت ارتباطات مالی و اطلاعاتی است. ارتباطات و تراکنش های مالی امن که هر لحظه در بستر شبکه های انتقال دیتا در حال انجام است را می­‌توان بعنوان مهمترین داده­‌ها در شبکه عنوان کرد، برای حفاظت از این داده­‌ها، شبکه های امن اختصاصی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی به کمک مشتریان می­‌آیند.

بر این اساس نورونتا (Neuronta) یک شبکه امن اختصاصی غیراشتراکی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی (TDM) است. این محصول ایجاد یک شبکه اختصاصی بوسیله یک یا چند لینک ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا نقطه به چند نقطه (PTMP) است که ارتباط نقطه مرکزی مشترک را بر بستر شبکه TDM با دیگر نقطه یا نقاط مشترک برقرار می­‌سازد.

بنا بر اعلام، در طراحی این شبکه از تجهیزات اختصاصی و با کیفیت بسیار بالااستفاده شده که قابلیت ارائه SLA را دارا هستند و بازار هدف مشتریان این شبکه، کلیه شرکت­ها، سازمان­ها و نهادهای نیازمند یک شبکه اختصاصی و امن است که به برقراری ارتباط با دیگر نقاط خود بصورت بی­‌وقفه با امنیت بالا نیاز دارند. در صورتی که مشتریان نیاز به برقراری ارتباطی مطمئن با پهنای باند تضمین شده و امنیت لینک بالا و اختصاصی با شعب خود را داشته باشند، لینک­های ارتباطی نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه شبکه نورونتا، یک راهکار مناسب برای آنها خواهد بود.

محصولات قابل ارائه این شبکه عبارتند از اتصال نقطه اصلی مشتری (نقطه مادر یا مرکزی) به یک یا چند نقطه دیگر آن (شعب) در سطح کل کشور با پهنای باند و SLA های مختلف. در اصل یک محصول واحد وجود دارد و آن سرویس نقطه به چند نقطه است، حال اگر مقصد مشتری فقط یک نقطه باشد سرویس همان نقطه به نقطه خواهد بود.

توافق­نامه سطح خدمات (SLA) به سطح معینی از کیفیت اطلاق می‌شود که شرکت‌های ارائه دهنده سرویس برای رسیدن به آن شاخص هایی را تعیین می‌کنند. بدین ترتیب برای هر یک از محصولات باید مشخصات خاصی تهیه و وضع شوند تا تعیین کننده سطح کیفت خدمات، مسئولیت‌ها و ضمانت‌های اجرایی آن‌ باشند.

در این شبکه در صورت عدم وجود بستر فیبر نوری، حداکثر تا عرض باند ۱۲Mbps سرویس ها از طریق سیم مسی و مودم G.SHDSL در سمت مشترک قابل ارائه است. برای عرض باند های بالاتر، سرویس از طریق بستر فیبر نوری برقرار شده و به مشترک STM-۱ Channelized ارائه می شود.

از آنجائیکه تکنولوژی این شبکه TDM است، به ازای اتصال هر شعبه به نقطه مادر، یک مدار اختصاصی در شبکه ایجاد می­‌شود، در اینصورت در شعبه اصلی (HQ) عرض باند ارتباطی مورد نیاز، معادل مجموع عرض باندهای شعب مرتبط با مرکز خواهد بود. با توجه به تکنولوژی استفاده شده در این شبکه و با در نظر گرفتن جدا بودن این شبکه از سایر شبکه‌های مبتنی برIP و اینترنت، این شبکه از امن‌ترین شبکه های موجود در کشور است. در طراحی و نگهداری این شبکه از امنیت فیزیکی سایت‌ها تا استفاده از تکنولوژی TDM برای اختصاصی سازی سرویس­‌ها در نظر گرفته شده است.

نظرات بینندگان