arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

تشخیص سریع بیماری‌ها با فناوری انقلابی "دیپ‌استیک"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان دانشگاه "کوئینزلند" به فناوری جدیدی موسوم به "دیپ‌استیک"(Dipstick) دست یافتند که تشخیص پاتوژنی و سریع بیماری در انسان، حیوانات و گیاهان را حتی از راه دور ممکن می­‌سازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پرفسور "جیمی بوتلا" محقق دانشکده کشاورزی و علوم غذایی بیان کرد که این فناوری قادر است بدون نیاز به تجهیزات و پرسنل تخصصی به مشخصات DNA و RNA موجودات زنده در حدود 30 ثانیه دست یابد.

وی افزود: ما از این فناوری با موفقیت در مزارع دور افتاده "پاپوا" گینه نو به منظور تشخیص درختان بیمار استفاده کردیم. همچنین در نمونه‌­های انسانی و دامی، پاتوژن­‌های موجود در غذا و نیز تشخیص خطرات زیست محیطی از جمله آب آلوده به باکتری "اشریشیا کلی"(E.COLI) از این فناوری استفاده شد.

پرفسور "بوتلا" افزود: این فناوری راهی تازه را پیش روی مردم کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار می­‌دهد تا بتوانند با بسیاری از مشکلات کشاورزی، سلامتی و زیست محیطی خود مقابله کنند.

پرفسور بوتلا که سرپرستی تیم تحقیقاتی را به کمک دکتر "مایکل ماسون" برعهده دارد، گفت: کیت­‌های تجاری فعلی می­‌توانند DNA و RNA را طی یک فرایند طولانی و سنگین جدا سازند که چنین فرآیندی نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی است و عملا بکارگیری چنین تجهیزاتی در مزرعه ممکن نیست.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند ابتدا از فناوری Dipstick برای گیاهان خاص استفاده کردند و سپس دریافتند که با کمک این فناوری می­‌توان فرآیند خالص­‌سازی DNA را در بسیاری از گونه­‌های گیاهی انجام داد.

وی همچنین بیان کرد: طبق تحقیقات دریافتیم که این فناوری می‌­تواند کاربردهای گسترده­ای داشته باشد و برای خالص­سازی DNA یا RNA از پاتوژن‌­های خونی انسان، پاتوژن­‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی در گیاهان و حیوانات آلوده بکار رود.

شرکت تجاری­‌سازی دانشگاه کوئینزلند، فناوری جدید Dipstick را به ثبت رسانده است و به دنبال شریک تجاری برای انتشار گسترده آن است.

پرفسور بوتلا گفت: این فناوری نیاز به آزمایشگاه­‌های تخصصی برای آماده­‌سازی نمونه­‌ها را رفع می­‌کند و بسیار ساده­‌تر، سریع­‌تر و ارزان­‌تر از روش­‌های موجود بوده و بدین ترتیب تشخیص بیماری را برای همه ممکن می­‌کند. به گفته وی، این فناوری در ترکیب با فناوری­‌های دیگری که توسط تیم تحقیقاتی این دانشگاه گسترش یافتند، کل فرایند تشخیص از جمع­‌آوری نمونه تا نتایج نهایی را به آسانی در بیمارستان، مزرعه، اتاق هتل و حتی مناطق دور­افتاده مانند یک جنگل گرمسیری ممکن می­‌سازد.

برچسب ها: دیپ‌استیک
نظرات بینندگان