arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

کاهش شدید لیر ترکیه در برابر دلار و یورو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر در برابر یورو و دلار آمریکا به پایین‌ترین رکورد رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، بعد از آغاز به کار بازار ارز در روز سه شنبه، لیر ترکیه با از دست دادن یک درصد ارزش خود، با نرخ ۳.۹۷ لیر به ازای هر دلار مبادله شد و همچنین یورو به ۴.۶۷ لیر افزایش یافت و رکورد نرخ برابری ۴.۶۳ لیر روز دوشنبه را شکست.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، میانگین نرخ مبادله لیر در برابر دلار آمریکا در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی، برابر با ۳.۶۱ لیر بوده است. این در حالیست که میانگین نرخ مبادله‌ای هر دلار در سال میلادی گذشته برابر ۳.۰۲ لیر و ۲.۷۱ در سال ۲۰۱۵ بود.

این وضعیت موجب دخالت بانک مرکزی ترکیه شده است و این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد از روز چهارشنبه بانک‌ها در بازار پولی بین بانکی، نخواهند توانست استقراض یک‌شبه داشته باشند.

کارشناسان ترکیه دلیل کاهش شدید ارزش لیر را تنش در روابط با آمریکا می‌دانند که باعث ایجاد تنش و تاثیرات منفی از دورنمای لیر روی ذهن سرمایه‌گذاران شده است.

رضا ضراب تاجر ایرانی-ترک طلا و مهمت هاکان آتیلا، معاون مدیرعامل هالک بانک ترکیه در سال ۲۰۱۶ به اتهام دور زدن تحریم های ضد ایرانی توسط یک دادگاه آمریکایی بازداشت شدند و به زودی محاکمه می‌شوند. دولت ترکیه روز دوشنبه این پرونده را سیاسی و دسیسه‌ای علیه ترکیه خواند.

روابط دو متحد عضو ناتو، پیش‌تر نیز با حمایت واشنگتن از شبه نظامیان کرد سوریه که ترکیه آن را گروهی تروریستی می‌داند و نیز خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن که به دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه متهم است، متشنج شده بود.

نظرات بینندگان