arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

گفت وگوی تلفنی لاوروف و تیلرسون با موضوع سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون وزیران خارجه روسیه و آمریکا در گفت وگویی تلفنی در خصوص مساله سوریه و آخرین اوضاع این کشور مذاکره کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی اعلام کرد: لاوروف و تیلرسون در گفت و گوی تلفنی خود دورنمای همکاری دو کشور در حل برخی مسائل کلیدی را بررسی کردند.
در گزارش آمده است: طرف روسی بر ضرورت رعایت اصل تمامیت ارضی سوریه و احترام به این اصل تاکید کرد.
روسیه در ماههای اخیر چند بار از اقدامات آمریکا در سوریه ازجمله احداث پایگاه نظامی در این کشور و استقرار نیروهای نظامی بدون اجازه دمشق انتقاد کرده است.
وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت وگوی تلفنی همچنین ضرورت اجرای توافقات برای حل و فصل مناقشه در منطقه دونباس ازسوی دولت اوکراین را مورد تاکید قرار داد.
علاوه بر آن لاوروف و تیلرسون برخی موضوعات دوجانبه از جمله برنامه دیدار مقام های دو کشور را بررسی کردند.
'ولادیمیر پوتین' و 'دونالد ترامپ' سران روسیه و آمریکا دیروز تلفنی درباره مسائل مهم ازجمله سوریه پساتروریسم مذاکره کردند.
کرملین در مورد این گفت وگوی تلفنی اعلام کرد: مسائل مهم سوریه با توجه به عملیات نظامی ضدتروریستی رو به اتمام در این کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
پوتین در این گفت وگوی تلفنی بر آمادگی برای کمک به حل و فصل پایدار و بلندمدت مسائل سوریه بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت و در راستای توافقات به دست آمده در روند مذاکرات صلح آستانه و مفاد بیانیه مشترک روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره سوریه، تاکید کرد.
در مذاکره تلفنی خاطرنشان شد که 'بیانیه سران روسیه و آمریکا درباره سوریه واکنش مثبت مقام های کشورهای خاورمیانه را به همراه داشت'.
رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت حفظ حق حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه و دستیابی به راه حل سیاسی براساس اصولی که باید در مذاکرات فراگیر سوری تنظیم شود، تاکید کرد.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف ، کنگره گفت وگوهای ملی سوریه به زودی در شهر سوچی برگزار می شود.
رئیس جمهوری روسیه همچنین نتایج دیدار روز دوشنبه خود با 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه را برای ترامپ تشریح و خاطرنشان کرد: رهبر سوریه بر پایبندی به روند حل و فصل سیاسی و انجام اصلاحات در ساختار حکومتی و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور تاکید کرد.
کاخ کرملین در ادامه گزارش خود نوشت: در مذاکره تلفنی پوتین و ترامپ همچنین به نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه که قرار است امروز در سوچی برگزار شود، توجه خاص شد.

برچسب ها: تیلرسون ، لاوروف
نظرات بینندگان