arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

کمالوندی: پایبندی ایران به برجام به پایبندی طرف‌های مقابل بستگی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: حضور تعداد زیادی از اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه در سمینار سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا پیام روشنی به سیاست‌های آمریکا دارد.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در نشست خبری پس از کنفرانس همکاری‌های سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا که صبح روز سه‌شنبه در اصفهان برگزار شد اظهار کرد: این دومین نشستی است که پس از نشست بروکسل برگزار می‌شود و در همان جا پس از مشخص شدن برنامه‌ها دو طرف اعلام کردند که چه چشم‌اندازهایی برای انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز میان ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد.

وی افزود: موضوعاتی که در این سمینار مطرح کردیم تمام زمینه‌های هسته‌ای از قبیل ایمنی، امنیت، پزشکی، ایزوتوپ پایدار و گداخت‌ را شامل می‌شود و دقیقا مشخص می‌شود که ایران و اتحادیه اروپا در چه زمینه‌هایی می‌توانند همکاری داشته باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در حال حاضر به نتایج خوبی با اتحادیه اروپا دست یافته‌ایم و در حوزه ایمنی و تست‌های "استرس" نیروگاه بوشهر همکاری‌های جدی و مهمی داشته‌ایم و مبلغ 20 میلیون یورو هم در این زمینه قرارداد بسته‌ایم تا بتوانیم در بحث پایداری و امنیت همکاری بسیار خوبی داشته باشیم.

کمالوندی تصریح کرد: اهمیت حفظ برجام بسیار مهم است و در این سمینار هر دو طرف پیام‌هایی فرستادند برای دولت جدید آمریکا که سیاست‌هایش به نتیجه منجر نخواهد شد. آمریکایی‌ها با این سیاست در انزوا قرار می‌گیرند هر چند پایبندی ما به پایبندی طرف‌های مقابل بستگی دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم آمریکا پیام این نشست را به خوبی دریافت کند و متوجه شود که سیاست‌هایی که امروز در پیش گرفته است در انزوا قرار دارد و بعید است که بتوانند با این سیاست‌ها به نتیجه برسند. این جلسه که تعداد زیادی از اتحادیه اروپا، چین و روسیه در آن حضور داشتند پیام کاملا روشنی به طرف‌های برجام داشتند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در زمینه برجام مباحث روشن است و پروژه‌ها مشخص است به خصوص پروژه‌هایی که ما در این سمینار بر روی آن تمرکز می‌کنیم کاربرد پرتوها و همکاری ایران در این زمینه با اتحادیه اروپا است. همچنین موضوع ایمنی که همواره و به صورت دائم در حال افزایش ایمنی نیروگاه‌های خود هستیم.

کمالوندی گفت: ما سعی داریم در این سمینار از تجربه‌های طرف مقابل استفاده کنیم و به خصوص در حوزه گداخت بتوانیم همکاری خوبی داشته باشیم. ما از همه طرف‌های حاضر در این سمینار می‌خواهیم که ایران را فقط با ظرفیت غنی‌سازی نشناسند و متوجه باشند که در حوزه‌های دیگر و صنایع دیگر اتمی همچون رادیوداروها توانایی و تجربه‌های خوبی داریم.

وی ادامه داد: برجام فقط متعلق به ایران نیست و اینکه یک کشور بخواهد به تنهایی این جریان را عوض کند نمی‌تواند چنین حرکتی انجام دهد، چراکه تعداد زیادی از دولت‌ها و کشورها مسوولیت‌ آن را پذیرفته‌اند و آنچه در صحنه بین‌المللی می‌بینیم جایگاه دولت‌ها و کشورهاست و نه افراد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: فرستادن پیام در این مقطع به صورت متحدانه از همه طرف‌های برجام نشان می‌دهد که آمریکا باید در برخی سیاست‌هایش تجدیدنظر داشته باشد.

کمالوندی به مراسم گودبرداری دو نیروگاه جدید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صدها هزار متر مکعب خاک‌برداری انجام شده و با توجه به زمان قرارداد که از آن 9 ماه می‌گذرد در مرحله خوبی هستیم و در واقع جلوتر از زمان مشخص شده حرکت کردیم. قرار است این دو نیروگاه 80 ماهه تکمیل شود که با این روند احتمالا زودتر آماده می‌شود و هر دو با هم دو هزار و 150 مگاوات برق تولید می‌کنند که اگر آن را به اضافه نیروگاه فعلی کنیم طی این هشت سال سه هزار و 200 مگاوات برق اتمی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: این میزان تولید برق اتمی جایگاه نسبتا خوبی دارد اما با توجه به ظرفیت‌های ایران باید جایگاه بهتری پیدا کنیم. در این خصوص مذاکراتی با روس‌ها داشتیم و سعی می‌کنیم که در خصوص نیروگاه‌های بیشتری مذاکره کنیم. نیروه‌های اتمی 100 سال عمر دارند و نسبت به نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر هستند به شکلی که می‌توان گفت سالانه 500 میلیون دلار تفاوت قیمت دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ایمنی در نیروگاه بسیار مهم است همان‌طور که در هواپیما بسیار مهم است. امروز همه در دنیا تبادلات خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که ضریب ایمنی نیروگاه‌های خود را افزایش دهند. در کشور ما نیروگاه‌های اتمی نسل به اضافه سه هستند که بر اساس تجربیات فوکوشیما بهبود یافته‌اند و می‌توان گفت از نظر نیروگاهی وضعیت مطلوبی داریم و نیروگاه بوشهر یکی از ایمن‌ترین‌ها در دنیاست اما هیچ موقع نباید خود را در وضعیت مطلوب نگه داریم و همواره باید برای ایمنی تلاش کنیم. در بررسی‌های دوره‌ای ایمنی‌ تاسیسات و نیروگاه‌های هسته‌آی ایران یکی از ایمن‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای را در دست دارد.

نظرات بینندگان