arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

ارتباط "سل" با بیماری‌های غیرواگیر/ آمار جمعیت مسلول در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به ارتباط "سل" با بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی - عروقی، میزان شیوع "سل" در کشور را ۱۶ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت خواند.

به گزارش ایسنا، کمیته کشوری سل به ریاست دکتر رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت تشکیل و در خصوص مباحث مهم این حوزه تبادل نظر و تصمیم‌سازی شد.

دکتر علیرضا رئیسی ضمن ارائه گزارشی از حضور خود و هیات همراه ایرانی در اولین "کنفرانس جهانی پایان دادن به بیماری سل در راستای اهداف توسعه هزاره" در روسیه گفت: این همایش با حضور ۱۰۰ کشور و ۷۰ وزیر بهداشت برگزار شد.

وی افزود: دنیا به این نتیجه رسیده است که برای ریشه کنی و مبارزه با سل نیاز به یک همت جهانی داریم. ایران نیز با توجه به همسایگانی مانند پاکستان و افغانستان که ۲۷۰ مسلول در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، به عنوان کشوری که باید حضور فعال در این همایش جهانی داشته باشد، در آن شرکت کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین محورهای این همایش بحث تحقیقات جدید بود که باید به سمتی برود که درباره طول مدت درمان و داروهایی که به کارگیری می‌شود، تجدید نظر شود. محور مهم دیگر این همایش وجود ارتباط بین سل و بیماری‌های NCD از جمله دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی بود که نگرانی‌ها در مورد بیماری سل را بیشتر می‌کند. میزان شیوع سل در کشورمان ۱۶ مسلول در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و این میزان بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پیش از سخنان معاون بهداشت هریک از اعضای کمیته به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص مباحث تغذیه‌ای، دارویی، آزمایشگاهی، سل مقاوم به درمان، شناسایی مسلولین، درمان مسلولین، پیگیری روند درمانی مسلولین، کمبود پزشک، کمبود بودجه، ارتباط سل با سایر بیماری‌ها، کمبود امکانات، پرونده الکترونیک سلامت و سل، آموزش مردم درباره سل، توانمندسازی کارشناسان، وضعیت نیروی انسانی در این حوزه و مشکلات معیشتی مسلولین پرداختند.

نظرات بینندگان