arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶

لوب‌لاگ: محمد بن سلمان؛ فواره چون بلند شود، سرنگون شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک وبگاه آمریکایی برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد عربستان سعودی برای ایجاد اصلاحات در عربستان سعودی را عاملی دانسته که به سرنگونی او ختم خواهد شد.

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در وبگاه خبری «لوب‌لاگ» اقدامات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را زمینه‌ساز سقوط او دانسته است.

در این یادداشت با عنوان «محمد بن سلمان: غرور قبل از افول؟» آمده است: «تا همین چند ماه پیش، سیاست‌ داخلی و خارجی عربستان سعودی تا اندازه زیادی بر اساس احتیاط، اجتناب از گزافه‌گویی و احترام به سنت‌های مرسوم استوار بود. یک حوزه‌ که در آن نقش سنت و احترام به رده و ارشدیت اهمیت ویژه‌ای داشت، موضوع توارث قدرت در خاندان سلطنتی بود. تا چند وقت پیش، تمام افراد داخل و خارج عربستان کاملاً مطمئن بودند که هنگام مرگ یا از کارافتادگی پادشاه حاکم، نفر بعدی در سلسله قدرت جانشین او خواهد شد و کسی توالی تثبیت‌شده قدرت را به چالش نخواهد کشید.»

لوب‌لاگ با اشاره به اقدام اخیر پادشاه ملک سلمان در برکناری «محمد بن نایف» از ولیعهدی و جانشین ساختن بن سلمان به جای او نوشته ولیعهد جدید با انجام اقداماتی نظیر سرکوب شاهزاده‌های سرشناس و سایر افراد پرنفوذ در صدد تحکیم پایه‌های قدرت خود برآمده است.

در این یادداشت آمده است: «شکی نیست که عربستان سعودی نیاز به انجام اصلاحات و رفع فساد فراگیر دارد، اما تلاش برای تبدیل کردن یک حاکمیت سلطنتی، که حداقل در حد لفظ قائل به مشورت در میان اعضای خاندان سلطنتی بود، به حاکمیت مطقه، مصداق اصلاحات نیست. زندانی کردن شاهزاده‌های جوان و مصادره اموال آنها هم فساد را ریشه‌کن نخواهد کرد.»

«علاوه بر این، یکی از پیامدهای تجمیع قدرت در دستان بن سلمان این خواهد بود که او مسئول تمامی کاستی‌ها در آینده دیده خواهد شد. هیچ کس دیگری نخواهد ماند که بار تقصیرات مربوط به شکست‌های آینده را به دوش بکشد. اگر خشم مردم سر ریز شود - اتفاقی که ناگزیر به دلیل عدم موفقیت بن سلمان در اجرای برنامه‌های بلندپروازانه اقتصادی و ماجراجویی‌های خارجی او رخ خواهد داد- این بن سلمان خواهد بود که یگانه آماج خشم خواهد بود.»

تحلیلگر لوب‌لاک در بخش دیگری از این یادداشت به بررسی شخصیت محمد بن سلمان پرداخته و نازپروردگی و عدم تحمل وی برای ناکامی را یکی از عوامل زیربنایی در تصمیم‌گیری‌های عجولانه و ستیزه‌جویانه او در مسائل مختلف داخلی و خارجی دانسته است.

در بخش دیگری از این مطلب، به گزارش‌ها درباره همکاری‌های عربستان و رژیم صهیونیستی و احتمال شکل‌گیری ائتلاف میان این دو طرف علیه ایران پرداخته شده است.

در این مطلب آمده است: «در بحبوحه این دوران حساس گذار در تاریخ عربستان سر و کله جرد کوشنر پدیدار شده است، یعنی یک پسر جوان کم تحمل و نازپرورده دیگر. کوشنر در مقام فرستاده دولت ترامپ، کوشنر را متقاعد کرده که اگر او با اسرائیل برای حل مسئله فلسطین همکاری کند، عربستان و اسرائیل می‌توانند به هر هدف دیگری از جمله خلاص شدن از شر ایران، یکبار برای همیشه دست پیدا کنند.»

لوبلاگ تأکید می‌کند: «اما دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهند بن سلمان درباره مزایای ائتلاف با اسرائیل ساده لوح است. اسرائیل پس از کنار زدن ایران، مطمئناً به عربستان سعودی اجازه نخواهد داد به هژمون غیررسمی منطقه تبدیل شود. طبق منطق موازنه قدرت، ائتلاف‌های ایجاد شده علیه یک دشمن مشترک، بعد از حذف دشمن، فرو می‌پاشند. بعد از کنار رفتن ایران، عربستان سعودی نیاز فعلی به اسرائیل را احساس نخواهد کرد و حتی ممکن است طرح عربی برای آزادسازی فلسطین را از سر بگیرد. حالت بدتر آنکه، جنگ ممکن است دامن خود سرزمین عربستان را فرابگیرد و نظم سیاسی ایجاد شده بر مبنای قدرت بن سلمان را به خطر انداخته و حتی آن را نابود کند.»

در پایان این مطلب آمده است: «محمد بن سلمان برای موفقیت به دوز بالاتری از واقع‌گرایی و فروتنی و اجتناب از غرور بی‌جا نیاز دارد. در غیر صورت، پروژه اصلاحات او، مصداق اوج گرفتن غرور، قبل از افول خواهد بود.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان