arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶

چهره محوری حیات سیاسی ایرلند پس از 35 سال کناره گیری می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چهره محوری حیات سیاسی ایرلند پس از 35 سال کناره گیری می‌کند

جری آدامز که به مدت پنجاه سال چهره ای محوری در حیات سیاسی ایرلند بوده، اعلام کرد سال آینده بعد از 35 سال از رهبری «شین فین» کناره گیری می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کناره گیری وی از رهبری شاخه سیاسی سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند (IRA) حاکی از تغییر نسل در این حزب سیاسی است.

آدامز در دوره مبارزه با حاکمیت بریتانیا بر ایرلند شمالی از خود چهره ای صلح طلب به نمایش گذاشت و بعدها به عنوان نماینده ای مردمی وارد پارلمان جمهوری ایرلند شد.

وی که از سال 1983 ریاست شین فین را عهده دار بوده است، در کنفرانس سال آینده حزب کنار خواهد رفت. او همچنین برای حضور در پارلمان نامزد نخواهد شد.

آدامز در کنفرانس حزب در سخنانی احساسی گفت: جمهوریخواهی هرگز قوی تر از امروز نبوده است. اما رهبری به این معناست که بدانید چه زمانی، وقت تغییر است. اکنون زمان تغییر است.

خانم «مری لو مک دونالد» معاون آدامز از گزینه های اصلی رهبری شین فین است. در صورتی که مک دونالد رهبر شین فین شود، برای اولین بار دو زن هم در ایرلند شمالی و هم در ایرلند جنوبی رهبری این حزب چپگرا را در اختیار خواهند داشت.

پس از آنکه «مارتین مک گینس» در ماه مارس درگذشت، «میشل اونیل» رهبر شین فین در ایرلند شمالی شد. مک گینس فرمانده سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند بود.

جری آدامز در جریان سه دهه خشونت میان شبه نظامیان کاتولیک و شبه نظامیان پروتستان در ایرلند نقشی محوری داشت. کاتولیک ها خواهان وحدت دو ایرلند بودند، در حالی که پروتستان ها خواستار حفظ ایرلند شمالی به عنوان بخشی از بریتانیا بودند.

آدامز در اکتبر 1997 با تونی بلر رهبر اسبق حزب کارگر انگلیس دیدار کرد و دست داد. از آن پس فعالیت های سیاسی شین فین بیشتر شد. یک سال بعد توافق «جمعه نیک» میان کاتولیک ها و پروتستان ها حاصل شد و خشونت ها پایان یافت.

آدامز و مک گینس توانستند شین فین را از یک حزب حاشیه ای در ایرلند شمالی به حزبی ملی گرا و در جمهوری ایرلند نیز آن را به سومین حزب تبدیل کنند.

برچسب ها: جری آدامز
نظرات بینندگان