arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶

پیکر نویسنده پیشکسوت کردستانی به خاک سپرده شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیکر نجم الدین شوکت یاریان نویسنده و هنرمند پیشکسوت کردستانی با حضور مردم و جمعی از مسئولین در سنندج به خاک سپرده شد.

بعد از ظهر امروز شنبه پیکر مرحوم نجم الدین شوکت یاریان نویسنده و هنرمند پیشکسوت کردستانی با حضور جمعی از مردم و مسئولین در قطعه هنرمندان بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد.

نجم الدین شوکت یاریان از نویسندگان و ادبا پیشکسوت کردستانی ظهر امروز شنبه ۲۷ آبان ماه به علت عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.

نجمه الدین شوکت یاریان مترجم، ادیب و از فعالان فرهنگی و نویسندگان پیشکسوت کردستان بود با وجود اینکه که مدتی در بستر بیماری بود اما فعالیت و زندگی را از سرگرفته بود که متاسفانه امروز دوباره به دلیل ناراحتی و بیماری که داشت و به ویژه از ناحیه قلبی در بیمارستان توحید زندگی را بدرود گفت.

نجمه الدین شوکت یاریان نویسنده و مترجم کردستانی متولد اسفند ماه سال ۱۳۲۹ هجری شمسی است.

وی چند سالی در صدا و سیمای مرکز کردستان گوینده و نویسنده برنامه های ادبی به زبان کُردی بوده است و ترجمه دو کتاب شعر استاد بزرگ و برجسته شعر کُردی استاد عبدالله په شیو به نام های «برووسکه چاندن» (آذرخش افشانی) و «به ره و زه رده په ر» (رو به سوی غروب) به زبان فارسی که منشر شده و در بازار کتاب موجود است از آثار وی می باشد.

این فعال فرهنگی همچنین چند سال دبیر زبان و ادبیات فارسی در دبیرستانهای استان بوده و ده ها مقاله فرهنگی و ادبی در نشریات و مجلات ادبی منطقه از او به چاپ رسیده است.

ترجمه اشعار شاعران برجسته فارس زبان به زبان کُردی مانند دکتر اسماعیل خویی، نیما، فروغ و ..از دیگر فعالیت های او می باشد.

نجم الدین شوکت یاریان چند سال مسؤل انجمن ادبی آوینه کردستان بود و به برگزاری نشست های ادبی و فرهنگی می پرداخت و چند همایش و جشنواره مرتبط با زبان و ادبیات کُردی و محلی را در سنندج برگزار کرده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان