arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

تهدید عربستان به تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیپلمات‌های آگاه اعلام کردند که ریاض در حال انجام رایزنی‌هایی با برخی از کشورهای عربی جهت مقدمه چینی برای نشست شورای وزیران خارجه عرب در قاهره طی روز یکشنبه آتی است.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک با بیان این مطلب، نوشت، عربستان به این کشورها شواهدی را ارائه خواهد داد که در زمینه ادعای دست داشتن حزب الله لبنان در انتقال موشک‌ها به یمن است.

این روزنامه می‌افزاید، عربستان مدعی است جزئیات دقیقی از انتقال موشک‌ها با قایق‌های کوچک از ایران به یمن را دارد که از آنجا موشک‌ها به سمت خاک عربستان شلیک می‌شوند.

عربستان بر این اساس خواهد خواست که حزب‌الله به صورت شفاف محکوم شود و لبنان نیز حزب‌الله را محکوم کند و در صورتی که لبنان این دستورات عربستان را رد کند، ریاض پیشنهاد تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب را خواهد داد.

طی تماس‌ها مشخص شده که این پیشنهادها تنها مورد تایید امارات و بحرین واقع خواهد شد البته نماینده عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن که به ریاض فرار کرده نیز از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد.

در همین حال، منابع آگاه در وزارت خارجه عراق تاکید کردند، بغداد با هیئتی به ریاست ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در نشست قاهره حضور نخواهد یافت بلکه یکی از معاونان وزارت خارجه در این نشست حاضر می‌شود.

منابع افزودند، ریاض بر وزرای عرب فشار وارد خواهد کرد تا به یک اجماع نظر در زمینه محکوم کردن تهران و حزب الله در مورد شلیک موشک از یمن به ریاض برسند.

منابع عراقی خاطرنشان کردند که هیئت عراقی از این نشست یا خارج می‌شود یا رای خود را نسبت به این امر مطرح نمی‌کند.

منابع تأکید کردند، وزارت خارجه عراق و لبنان پیرامون دستورکارهای این جلسه با هم در تماس و در حال هماهنگی هستند و این دو هیئت خواهان بازگشت سریع سعد حریری، نخست وزیر لبنان به کشورش خواهند شد.

نظرات بینندگان