arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶

گمانه زنی دویچه وله آلمان از دخالت چین در کودتای زیمبابوه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه تلویزیون 'دویچه وله' آلمان روز چهارشنبه پیش بینی کرد که دولت چین در وقوع (شبه) کودتا در کشور آفریقایی زیمبابوه نقش داشته است.

این شبکه با اشاره به نقش ژنرال 'مویو' رئیس ستاد ارتش زیمبابوه در اقدام ارتش برای در دست گرفتن کنترل کامل این کشور و حبس خانگی 'رابرت موگابه' رئیس جمهوری، این گونه گمانه زنی کرد که طراحی اصلی این اقدام ارتش ، پیش تر در پکن پایتخت چین صورت گرفته بود.

رسانه های محلی و بین المللی طی دیروز و امروز چهارشنبه در گزارشاتی از هراره پایتخت زیمبابوه اعلام کردند که نظامیان این کشور در اعتراض به تصمیمات اخیر 'رابرت موگابه' رئیس جمهوری این کشور برای برکناری معاون اول و قائم مقامش، اقتدار سیاسی او را به چالش کشیدند.

براساس این گزارش، 'کونستانتینو شیوِنگا' فرمانده ارتش این کشور در جنوب آفریقا به موگابه 24 ساعت مهلت داده بود تا با ترک دفتر خود، از برکناری 'امرسون امنانگاگا' قائم مقامش دست بردارد، درغیر این صورت منتظر عواقب تلخ این تصمیم غیرانقلابی باشد.

در هرحال ارتش کنترل کشور را در دست گرفت، رادیو و تلویزیون کشور را در اختیار گرفت و موگابه و همسرش را که ظاهرا بنابه گزارش رسانه های انگلیسی به نامبیا فرار کرده است، در حبس خانگی نگه داشت.

تحولاتی که همگی از بروز یک کودتا در این کشور حکایت می کنند.

این درحالی است که ژنرال 'مویو' رئیس ستاد ارتش زیمبابوه امروز در نطقی که از تلویزیون ملی این کشور که از دیروز در کنترل کامل ارتش زیمباوه است پخش شد، گفت: ارتش کودتا نکرده و بیشتر در جستجوی جنایتکاران است تا هرچه زودتر بر بحران فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور فائق آید.

این گزارش با اشاره به سفر چند روز قبل این ژنرال به چین و مذاکراتش با 'چانگ وان چوان' وزیر دفاع آن کشور، پیش بینی کرد که این همه تحولات در زیمبابوه بخشی از سناریویی است که در نهایت فرد خاصی در آن کشور بعد از رابرت موگابه بر سر قدرت بیاید.

چرا که خود ژنرال 'مویو' نیز در نطق امروز شرایط بوجود آمده در زیمبابوه را موقتی خوانده و از سلامتی رابرت موگابه خبر داده بود.

البته دولت چین امروز هرگونه ارتباط میان دیدار 'مویو' از چین و تحولات این کشور آفریقایی را رد کرد و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده که دیدار مقام نظامی بلندپایه زیمبابوه و مقامات نظامی چین تنها دیداری عادی بوده و در این دیدار موضوع‌های نظامی عادی مورد بحث قرار گرفته بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان