arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶

وضعیت قرمز روستاهای زلزله‌زده

در پی وقوع زلزله يكشنبه‌ شب گذشته در مرزهای غربی کشور، با اقداماتی که از ساعات اولیه بامداد دیروز در تأسیسات آبرسانی و گازرسانی و شبکه‌های برق بخش‌های مختلف استان انجام شد، تأسیسات بخشی‌هایی از این استان به ‌طور کامل در مدار بهره‌برداری هستند و بر اساس اعلام دولتمردان بخش عمده‌ای از مشکلات شهرهای زلزله‌زده تا پایان امروز حل می‌شود. هر چند که مشکل شهرهای زلزله‌زده به‌سرعت در حال حل‌شدن است، اما به اذعان دولتمردان روستاهای زلزله‌زده از شرایط چندان مساعدی برخوردار نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی وقوع زلزله يكشنبه‌ شب گذشته در مرزهای غربی کشور، با اقداماتی که از ساعات اولیه بامداد دیروز در تأسیسات آبرسانی و گازرسانی و شبکه‌های برق بخش‌های مختلف استان انجام شد، تأسیسات بخشی‌هایی از این استان به ‌طور کامل در مدار بهره‌برداری هستند و بر اساس اعلام دولتمردان بخش عمده‌ای از مشکلات شهرهای زلزله‌زده تا پایان امروز حل می‌شود. هر چند که مشکل شهرهای زلزله‌زده به‌سرعت در حال حل‌شدن است، اما به اذعان دولتمردان روستاهای زلزله‌زده از شرایط چندان مساعدی برخوردار نیستند.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه شهروند، جعفرزاده در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۶ بعدازظهر دیروز) در این‌باره می‌گوید: حل مشکل شبکه‌های برق و فاضلاب به‌سرعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امشب ۹۱‌درصد مشکلات حل شود. او در ادامه به مشکلات روستاهای زلزله‌زده اشاره كرد و ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مشکل ما خدمات‌رسانی به روستاهایی است که به صورت پراکنده در این مناطق قرار دارند و به دلیل وضع نامساعد راه‌ها امکان خدمات‌دهی به آنها بسیار سخت است.

وضعیت قرمز روستاهای زلزله‌زده

شرکت‌های بیمه پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان را سرعت دهند
هر چند که بر اساس اعلام دولتمردان هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت وارد‌شده صورت نگرفته است اما دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی دستور داد که شرکت‌های بیمه پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان را سرعت دهند.او البته این را هم گفت که بر اساس آمارها و بررسی‌های اولیه متاسفانه میزان خرید پوشش بیمه‌ای مربوط به زلزله خیلی زیاد نیست و بخش زیادی از اماکن مسکونی پوشش زلزله ندارند و این امر ضرورت تسریع در راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی را گوشزد می‌کند. در هر حال صنعت بیمه کشور وظیفه خود می‌داند كه حداکثر مساعدت ممکن را با هموطنان عزیز در این شرایط سخت داشته باشد.

حل مشکل آبرسانی در مناطق زلزله‌زده
مشکل شبکه آبرسانی قصرشیرین تا یک ساعت آینده حل خواهد شد و مردم کرمانشاه امشب حتما از آب شرب لوله‌کشی بهره‌مند خواهند شد. با توجه به اقدامات انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود که شبکه آبرسانی در پل ‌ذهاب هم تا فردا به مدار بازگردد. میثم جعفرزاده، مدیر پدافند غیر عامل وزارت نیرو با بیان این‌که هم‌اکنون تیم‌های مستقر در شهرهای زلزله‌زده مشغول بررسی کیفیت آب شرب شبکه‌های آبرسانی از طریق آزمایشگاه‌های سیار هستند، به مردم اطمینان داد که تا زمانی که مشکل کدورت آب حل نشود و امکان آلودگی آب‌ها وجود داشته باشد، هیچ شبکه‌ای به مدار بازنمی‌گردد و آب این شهرها از طریق تانکر و بطری‌های آب معدنی تأمین مي‌شود.

جعفرزاده با اشاره به توزیع ۲۱۱‌هزار بطری آب در میان زلزله‌زدگان شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین، اظهار داشت: در شهر گیلانغرب نیز میزان کدورت چشمه سراب به‌ عنوان تأمین‌کننده آب منطقه افزایش یافته است و به همین دلیل تا رسیدن کیفیت آب چشمه به وضع مناسب ۳۱۱‌هزار بطری آب نیز در میان زلزله‌زدگان این منطقه توزیع خواهد شد.مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در خصوص تأمین برق مناطق زلزله‌زده نیز اظهار داشت: تأسیسات برق‌رسانی سر پل ذهاب به دلیل نزدیکی به کانون زلزله، آسیب فراوانی دیده است و از ۳ شب گذشته رسیدگی به مشکل قطع برق در این منطقه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد؛ با وجود این تا کنون ۹۱‌درصد مشکل شبکه برق این منطقه حل شده است.

گاز خانوارها بعد از انجام نشت‌یابی وصل می‌شود
سرمای هوا در دو روز گذشته شاید برخی از خانوارهای زلزله‌زده را به این فکر بیندازد که به صورت خودسرانه شبکه‌های گازی خود را وصل کنند. اقدامی که سخنگوی شرکت ملی گاز نسبت به تبعات آن هشدار داده و می‌گوید که مشکل شبکه‌های گازرسانی در این شهرها تقریبا حل شده و گاز ۵۱‌هزار مشترکی که بعد از زلزله کرمانشاه قطع شده بوده، بعد از نشت‌یابی در حال وصل‌شدن است. او همچنین ادامه داد: مردم در چنین شرایطی به هیچ عنوان نباید رگلاتورها را دستکاری کنند؛ در غیر این صورت سیستم ایمنی گاز منازل آنها از کار می‌افتد.

باغات خسارت چندانی ندیدند
هر چند که تخمین زده می‌شود روستاییان بیشترین آسیب را از اتفاقات رخ داده دیده باشند، اما آن‌گونه که روابط‌ عمومی وزارت کشاورزی می‌گوید خسارت چندانی به باغات و محصولات کشاورزی وارد نشده است. او هر چند برآورد میزان دقیق خسارت در این فاصله کوتاه را غیر ممکن می‌داند، اما توضیح می‌دهد: در حال حاضر هیچ محصولی روی درخت‌ها نیست که زلزله اخیر بتواند به آنها آسیب بزند و بیشترین خسارات روستاییان مربوط به دامداری‌ها و تلفات دام‌های آنهاست.

مشترک مورد نظر در دسترس نیست
قطعا اگر بعد از وقوع زلزله سعی کرده باشید که با دوستان و آشنایان خود در این شهر تماس بگیرید با مشکل آنتن‌دهی بد موبایل‌ها مواجه شده‌اید؛ مشکلی که به گفته مدیرکل ارتباطات کرمانشاه مربوط به قطعی برق در این استان است. شهریار بهنیا، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه با بیان این‌که صدمه خاصی به زیرساخت‌های این استان وارد نشده است، گفت: در حال حاضر در شهرهای استان کرمانشاه هیچ مشکل ارتباطی خاصی وجود ندارد اما متاسفانه به دلیل قطعی برق و اتمام ذخیره باتری‌ها، سایت‌های زیرساخت ارایه خدمات ارتباطی در حال خاموش‌شدن هستند و همین مسأله وضع ارتباطی برخی نقاط استان‌ها به‌خصوص مناطق اصلی زلزله استان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است که با وجود انتقال مولدها و ژنراتورهای برق این مشکل به‌زودی رفع می‌شود.

نظرات بینندگان