arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶

کمبود عرضه بیشتر در انتظار بازار نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه‌اش پیش‌بینی خود از میزان تقاضا برای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۸ را بالا برد.

به گزارش ایسنا، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد جهان به ۳۳.۴۲ میلیون بشکه در روز از نفت اوپک در سال میلادی آینده نیاز خواهد داشت که ۳۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی این سازمان است. برای چهارمین ماه متوالی است که اوپک پیش‌بینی خود را نسبت به نخستین برآوردی که در ژوییه داشت افزایش می‌دهد.

این گزارش آخرین گزارش اوپک پیش از نشست ۳۰ نوامبر است که انتظار می‌رود طی آن این گروه و متحدانش مدت توافق کاهش تولید را تمدید کند.

پیش‌بینی‌های اوپک به کمبود بالاتر عرضه در سال ۲۰۱۸ اشاره دارد و ممکن است بر بحث درباره مدت زمانی که محدودیت‌های تولید باید حفظ شوند، تاثیر بگذارد.

اوپک که متشکل از ۱۴ کشور تولیدکننده است اعلام کرد طبق برآوردهای منابع ثانویه، تولید این سازمان در اکتبر پایین ۳۲.۵۹ میلیون بشکه در روز میزان تقاضای پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۱۸ بود و حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر کاهش نشان داد.

آمار تولید اوپک در این گزارش به معنای آن است که پایبندی ۱۱ عضو این سازمان به اهداف تولید از ۹۸ درصد در سپتامبر به بیش از ۱۰۰ درصد در اکتبر افزایش پیدا کرده است.

طبق گزارش اوپک، سطح بالای پایبندی کشورهای تولید کننده اوپک و غیراوپک به شکل روشنی نقش کلیدی در حمایت از ثبات بازار نفت داشته و آن را در مسیر باثبات‌تری قرار داده است.

اوپک همچنین اعلام کرد ذخایر در اقتصادهای توسعه یافته به میزان ۲۳.۶ میلیون بشکه در سپتامبر کاهش یافت و به ۲.۹۸۵ میلیارد بشکه رسید که ۱۵۴ میلیون بشکه بالای متوسط پنج ساله است که نشانه دیگری از کاهش عرضه محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش اوپک، میزان مازاد عرضه کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. این سازمان با اجرای توافق کاهش تولید، کاهش ذخایر نفت به متوسط پنج ساله را هدف‌گذاری کرده است.

اوپک اکنون انتظار دارد تقاضا برای نفت ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز در سال میلادی آینده افزایش پیدا کند که ۱۳۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی است و به ۹۸.۴۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. همچنین انتظار دارد نرخ رشد اقتصاد جهانی به ۳.۷ درصد برسد که بالاتر از پیش بینی قبلی ۳.۵ درصد است.

همچنین در گزارش اوپک برآورد رشد عرضه از سوی کشورهای غیراوپک در سال میلادی آینده مورد بازبینی نزولی قرار گرفت و این سازمان اکنون انتظار دارد رشد عرضه تولیدکنندگان خارج از اوپک ۸۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی است. اوپک برآورد کمتر را به بازبینی تولید مکزیک و نروژ نسبت داد.

به گفته مقامات اوپک، این گروه و متحدانش درباره تمدید توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر مذاکره می‌کنند. چنین اقدامی به کاهش قابل توجه عرضه در سال آینده منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، در گزارش ماه گذشته کمبود عرضه حدود ۳۱۰ هزار بشکه در روز برای سال میلادی آینده پیش‌بینی شده بود، اما اگر اوپک و سایرین همچنان به حفظ سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶ ادامه دهند بازار در سال ۲۰۱۸ با حدود ۸۳۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه مواجه می‌شود.

برچسب ها: اوپک ، نفت
نظرات بینندگان