arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

۳۶هزار مبتلا به HIV در ایران/افزایش مبتلایان جنسی

تاکنون ۳۶ هزار نفر مبتلا به HIV تشخیص داده شده اند که ۸۴ درصد آنها مرد و ۱۶ درصد آنها زن هستند و تخمین زده می شود که تعداد مبتلایان در کشور بیش از ۶۶ هزار نفر باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاکنون ۳۶ هزار نفر مبتلا به HIV تشخیص داده شده اند که ۸۴ درصد آنها مرد و ۱۶ درصد آنها زن هستند و تخمین زده می شود که تعداد مبتلایان در کشور بیش از ۶۶ هزار نفر باشد.

به گزارش انتخاب، دکتر پروین افسرکازرونی رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگاه علمی تخصصی مادر- کودک، HIV گفت: از زمان راه اندازی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، سازمان های مردم نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی به صورت ساختارمند عمل می کنند.

۳۶هزار مبتلا به HIV در ایران/افزایش مبتلایان جنسی

وی افزود: ۳۶ هزار فرد مبتلا به HIV تشخیص داده شده است که ۸۴ درصد آنها مرد و ۱۶ درصد زن هستند. از نظر راه انتقال این ویروس، ۶۶ درصد اعتیاد تزریقی و ۱۹.۶ درصد از راه جنسی انتقال یافته است. از این تعداد بیش از ۲۶ هزار نفر در مراکز مربوطه تشکیل پرونده داده اند که حدود ۱۲ هزار نفر آنها به صورت مرتب تحت درمان قرار گرفته اند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت عنوان کرد: تخمین مبتلایان زنده ما بیش از ۶۶ هزار نفر است که حدوداً ۶۰ درصد آنها از بیماری خود آگاهی ندارند.

کازرونی اظهار داشت: تشخیص زودهنگام و شروع درمان به وضعیت بیمار کمک می کند. ایدز اگرچه درمان قطعی ندارد و بیماران می بایست به صورت مادام العمر دارو مصرف کنند اما از زمان تشخیص بیماری در هر فرد، ۶۰ سال عمر مفید برای این افراد در نظر گرفته می شود.

ابتلای زنان به HIV در حال رشد است

وی همچنین تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد می توانند از جهت ترغیب مردم جامعه برای آزمایش و آگاهی سازی مردم در این حوزه بسیار کاربردی عمل کنند. در جامعه ای مثل ایران که ۶۰ درصد مبتلایان از وضعیت خود بی اطلاع هستند از شاخص های دیگری برای بررسی استفاده می کنیم. روند ابتلای زنان به این بیماری، رو به رشد است به طوری که در افراد تازه تشخیص داده شده، بیش از ۳۵ درصد آنان زن هستند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: هم اکنون انتقال ویروس HIV از طریق روابط جنسی از اعتیاد تزریقی پیشی گرفته است. در موارد جدید شناسایی، ۴۲ درصد از طریق انتقال جنسی و ۳۷ درصد از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتلا شده اند.

کازرونی ادامه داد: از ۵ هزار زنی که مبتلا به ویروس HIV هستند بیش از ۵۰ درصد آنها زنان متعهد و متأهل بوده اند که بیماری را از همسران خود گرفته اند و دلیل آن ناآگاهی همسران از این بیماری بوده است.

وی گفت: مدتی پیش فراخوانی دادیم که زنانی که همسرانشان اعتیاد داشته اند و یا به این دلیل از همسران خود جدا شده اند، برای آزمایش به مراکز مربوطه مراجعه کنند. از ۴۰۰ موردی که مراجعه کرده بودند ۷ نفر به این بیماری مبتلا شده بودند.

۹۳ درصد کودکان متولد شده از مادران بیمار، پاک بوده اند

کازرونی در مورد برنامه پیشگیری انتقال از مادر به کودک اظهار داشت: این برنامه در سال ۹۳ کلید خورد و هدف آن این بود که تا سال ۲۰۳۰ دیگر کودکی از این طریق به HIV مبتلا نشود. طبق آخرین آمار، ۹۳ درصد نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به ایدز، از ویروس HIV پاک بوده اند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان