arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶

عراق همچنان مخالف مذاکرات سیاسی با کردهاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که دولت اقلیم کردستان عراق مایل است برای حل اختلافات هیئت سیاسی به بغداد بفرستد، بغداد اصرار دارد که مذاکرات فنی میان متخصصان دو طرف صورت گیرد و تا زمان لغو نتایج همه‌پرسی حاضر به مذاکره با اربیل نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دو طرف هنوز موعدی برای آغاز مذاکرات تعیین نکرده‌اند اما دو هفته پیش آتش بسی را اجرا کردند و به موجب آن نیروهای عراقی از پیشروی به سمت گذرگاه ابراهیم الخلیل در مرز با ترکیه خودداری کردند. آن‌ها قصد داشتند بعد از سیطره بر گذرگاه فیش خابور به سمت این گذرگاه بروند.

بغداد برای سیطره بر تمامی مرزهای اقلیم کردستان با کشورهای همجوار به علاوه گذرگاه‌ها، فرودگاه‌ها و تجارت نفت تلاش می‌کند. نیروهای عراقی اخیرا بیشتر مناطق مورد مناقشه را که تحت سلطه پیشمرگ‌ها بود، در دست گرفتند. کردستان عراق اما با این مساله مخالف است و می‌خواهد براساس قانون اساسی اداره فرودگاه‌ها و گذرگاه‌ها به صورت مشترک انجام شود.

مسؤولان کرد روز گذشته نسبت به فروپاشی آتش بس هشدار داده و تأکید کردند که حشد شعبی تجهیزات نظامی را به شهرک التون کوبری در نزدیکی اربیل منتقل کرده‌اند.

هلکرد حکمت، سخنگوی وزارت پیشمرگ اعلام کرد که اقلیم همچنان منتظر پاسخ بغداد به پیشنهاداتش است که در آخرین نشست میان دو طرف مطرح شده بود.

جبار یاور، دبیرکل نیروهای پیشمرگ پیشتر اعلام کرده بود که اختلافات میان دولت فدرال و اقلیم سیاسی است نه نظامی.

بغداد کمیته نظامی برای اعمال قدرت و قوانین درباره سیطره دولت بر مناطق مورد مناقشه و گذرگاه‌ها و مرزها و کمیته دیگری برای تحویل گرفتن چاه‌های نفت و نظارت بر صادرات آن و کمیته سومی نیز برای محاسبه تقسیم حقوق کارمندان اقلیم تشکیل داده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اخیرا متعهد شده که بعد از تحویل پرونده نفت به بغداد حقوق کارمندان اقلیم را بپردازد. وی گفته بود که لیست کارمندان را به صورت دقیق بررسی خواهد کرد.

منابع وزارتی نیز اعلام کردند که بغداد قصد دارد این تعداد را به ۷۰۰ هزار کارمند و بازنشسته تغییر دهد. لیست اسامی این افراد شامل ۱.۲ میلیون کارمند است.

به نظر می‌رسد این نوع از روابط میان دو طرف برای بغداد قابل قبول است؛ بغدادی که منتظر برگزاری انتخابات کردستان در آوریل ۲۰۱۸ است تا مذاکرات را با دولت جدید خارج از تبعات همه پرسی آغاز کند اما اقلیم می‌خواهد این مذاکرات سیاسی باشد نه فنی یعنی بررسی اختیارات دو دولت و اداره مناطق مورد مناقشه به صورت مشترک و امضای توافق نفتی جدید.

از سوی دیگ، شوان رابر، از رهبران جماعت اسلامی کردستان گفت: بغداد تا به این لحظه برای سیطره بر اقلیم مصر بوده است و اگر آمریکا مقابل تلاش‌های بغداد نمی‌ایستاد همچنان به تحمیل سلطه خود ادامه می‌داد. مذاکرات با میانجیگری بین‌المللی و براساس قانون اساسی تنها راه حل مشکلات است.

رابر افزود: در صورتی که تنش کنونی میان طرف‌های سیاسی و عدم حل مشکلات داخلی اقلیم ادامه داشته باشد مذاکرات برای اقلیم دشوار خواهد بود. مقامات اقلیم باید مذاکرات را از طریق کانال‌های مشروع و قانونی برگزار کرده و مشارکت تمامی طرف‌های سیاسی کرد در مذاکرات با بغداد را بپذیرند.

وی تأکید کرد: لازم است افراد متهم و تحت تعقیب دستگاه قضایی در مذاکرات با بغداد شرکت نداشته باشند.

وی بر اهمیت تشکیل هیئتی که از اعتبار و مهارت سیاسی و حقوقی برای برگزاری مذاکرات جدی با بغداد برخودار باشند تأکید کرد.

اقلیم کردستان به دلیل مشکلاتش با بغداد از بحران سیاسی و مالی بزرگی رنج می‌برد و برگزاری همه پرسی نیز این بحران را تشدید کرده است.

نظرات بینندگان