arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

دایی: ما فوتبالی‌ها خیلی مسائل را می‌شنویم اما غیرفوتبالی‌ها از سکوت ما سوءاستفاده می‌کنند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مصاحبه با علی دایی دلیل و بهانه نمی‌خواهد. می‌توان وسط تعطیلی لیگ برتر با آقای گل دنیا گفت‌وگو کرد و حرف‌هایی جالب و متفاوت شنید؛‌ درست مثل دیروز ظهر!

روزنامه خبرورزشی نوشت: مدتی می‌شد که می‌خواستیم با کاپیتان و سرمربی اسبق تیم ملی ایران و پرسپولیس مصاحبه کنیم و بالاخره روز گذشته این اتفاق افتاد. بر همین اساس توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان این مصاحبه را از دست ندهید.

اوضاع و احوال سایپا بر وفق مراد است؟
خدا را شکر مشغول تمرین هستیم. به هر حال ۷۰ تا ۸۰درصد سایپا تغییر کرده و تیم را خیلی جوان کردیم. بچه‌های ما هم خیلی خوب و با جان و دل تمرین می‌کنند و امیدوارم به حق‌مان برسیم. هرچند این فصل خیلی اذیت شدیم!

منظورتان بحث داوری است؟
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. بگذریم!

بسیار خب، علی‌آقا بازی دوستانه تیم ملی ایران و پاناما را تماشا کردید؟
نه، متأسفانه نتوانستم تماشا کنم چون گرفتار بودم.

آیا بازی با چنین تیم‌هایی می‌تواند به تیم ملی ایران در سال منتهی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کمک کند؟
بازی با تیم‌هایی مثل پاناما که به جام جهانی صعود کرده، می‌تواند کمک حال تیم کشورمان باشد. ان‌شاءالله بعد از این دو دیدار تدارکاتی بتوانیم با تیم‌هایی که در سید ۳ جام جهانی قرار می‌گیرند هم بازی کنیم تا تیم ملی کشورمان با آمادگی کامل و شرایطی بهتر به روسیه برود.

خاطرمان هست زمانی که شما در تیم ملی بودید و قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با کرواسی و پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ با آلمان میزبان بازی کردیم. بازی با چنین تیم‌هایی بیشتر به آماده‌سازی تیم ملی کمک نمی‌کند؟
مطمئناً همین‌طور است اما باید به بودجه و شرایط خودمان و کشورهای صاحب‌نام هم نگاه کنیم. به طور نمونه تقویم بازی‌های تیم ملی اسپانیا تا دو سال آینده مشخص است. آیا ما چنین امکانی داریم؟

عربستان با پرتغال بازی دوستانه انجام می‌دهد و ژاپن با برزیل و سؤال اغلب فوتبالدوستان ایرانی این است که چرا ما نمی‌توانیم با چنین تیم‌هایی مصاف بدهیم؟
(با طمأنینه) باید واقعیت را پذیرفت. برزیل،‌ آلمان و اسپانیا با تیم ملی ایران بازی نمی‌کنند. مشکل مالی و پول و عدم برنامه‌ریزی مناسب یک طرف قضیه است و پای مسائل سیاسی هم دخیل است تا متأسفانه نتوانیم با این تیم‌های بزرگ فوتبال جهان بازی دوستانه برگزار کنیم.

در حال حاضر خیلی‌ها در کشورمان توقع دارند تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به مرحله دوم صعود کند. آیا این انتظار به جایی است؟
آرزوی من و همه ایرانیان صعود تیم ملی کشورمان به مرحله دوم جام جهانی است. در این چند سال کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی خیلی خوب کار کرده و به تیم ملی کشورمان شخصیت داده است. اینکه زودتر از همه تیم‌های آسیایی به جام جهانی صعود می‌کنیم یا مقابل روسیه در خاک خودش به تساوی می‌رسیم و پاناما را می‌بریم، گویای خیلی چیزهاست. تیم ملی ایران با نتایج خوب خود، همه را متوقع کرده و امیدوارم برای اولین بار به مرحله دوم جام جهانی برسیم.

کارلوس کی‌روش شخصاً سر تمرین نفت تهران در زمان سرمربیگری شما حاضر شد. چرا شما تاکنون سر تمرین تیم ملی نرفتید؟
خیلی دوست دارم یک روز سر تمرین کی‌روش بروم اما پرهیز می‌کنم. دلم نمی‌خواهد کوچک‌ترین حاشیه‌ای برای تیم ملی درست شود.

اما چند مربی ایرانی از جمله مهدی تارتار، دوست صمیمی شما، به محل تمرین تیم ملی رفتند و با برخورد گرم کارلوس کی‌روش مواجه شدند، حاشیه‌ای هم به وجود نیامد.
گفتم که زیاد دنبال این مسائل نیستم. ان‌شاءالله اگر فرصتی شد در شرایطی مناسب و بدون سر و صدا سر تمرین تیم ملی خواهم رفت.

سامان قدوس، بازیکن جدید تیم ملی که از سوئد آمده را می‌شناسید؟
شناخت زیادی ندارم ولی خوب می‌دانم کی‌روش بهترین‌ها را انتخاب می‌کند. تا به الان او نشان داده همین‌طوری کسی را به تیم ملی دعوت نمی‌کند. البته آن‌طور که شنیدم سامان قدوس فوتبالیست خوبی است که به درد تیم ملی می‌خورد.

این روزها خیلی‌ها از نزول فاحش سردار آزمون شگفت‌زده شده‌اند. همین‌طور مهدی طارمی که خواسته و ناخواسته وارد حاشیه شده است. توصیه‌ای به این دو مهاجم ندارید که به هر حال جانشین علی دایی به شمار می‌روند؟
هم سردار آزمون و هم مهدی طارمی بازیکنان خوبی هستند و خودشان هم بهتر می‌دانند چه کار کنند تا از حاشیه دور بمانند...

ولی باورکردنی نیست سردار آزمون در ۱۶ هفته سپری شده از لیگ روسیه گلی نزده باشد!
سردار آزمون در روسیه بازی می‌کند و من شرایط او را نمی‌دانم. او و سایر بچه‌ها باید از خیلی مسائل بگذرند و به فکر خودشان و درخشش در تیم ملی و تیم باشگاهی باشند. سال منتهی به جام جهانی مثل سال قبل از کنکور است. باید در این یک سال قید خیلی چیزها را زد و فقط تمرین و تلاش کرد. جام جهانی اصلاً شوخی نیست و البته مطمئن هستم خود این بچه‌ها همه این مسائل را می‌دانند و رعایت می‌کنند.

مصاحبه تلویزیونی علی کریمی درخصوص فساد در فوتبال را مشاهده کردید؟
ندیدم ولی مطمئناً فساد در فوتبال وجود دارد. بارها در این رابطه صحبت کردم. وقتی آقایان تخلفات باشگاه‌های بدهکار را راست و ریس می‌کنند، مصداق بارز فساد است. فساد از همین جا شروع می‌شود. البته باید پذیرفت فساد فقط در فوتبال نیست و همه جا وجود دارد. فوتبال هم بخشی از جامعه است.

علی کریمی حرف‌هایی هم درخصوص مهدی تاج و فدراسیون فوتبال زد و از آن‌ها خواست همچون مربیان و بازیکنان شفاف‌سازی کنند. در این خصوص نظری ندارید؟
من صحبت‌های خودم را انجام می‌دهم ولی برخی مسائل روشن و مشخص است. متأسفانه وقتی شکایتی انجام می‌دهی، آن‌قدر از بالا فشار می‌آورند که حتی رأی قطعی هم تغییر می‌کند. مگر می‌شود روی رأی قطعی اعتراض زد؟! این اتفاقات عجیب است. (با حرارتی بیشتر) فساد یعنی چه؟ فساد یعنی پایمال کردن حق و حقوق دیگران و...

به نظر می‌رسد منظورتان پرونده شما و باشگاه پرسپولیس باشد. درست می‌گوییم؟
مسئولان و مدیران پرسپولیس سه سال مرا سردواندند و همین به ضرر خودشان تمام شد. متأسفانه آقایان راه را اشتباه رفتند...

(به میان حرفش می‌رویم) شنیدیم جواب تلفن شما را هم نداده‌اند؟
نه، من علی دایی گردنم جلوی مردم و فوتبالی‌های کاردرست از مو هم باریک‌تر است اما همیشه گفتم و باز هم می‌گویم جلوی گردن‌کلفت‌ها می‌ایستم و کوتاه هم نمی‌آیم.

این حرف شما خیلی شبیه آخر مطلب اخیر علی کریمی است که در اینستاگرام منتشر کرد!
به هر حال ما فوتبالی‌ها خیلی مسائل را می‌شنویم ولی به خاطر فوتبال کوتاه می‌آییم اما متأسفانه برخی غیرفوتبالی‌ها از این سکوت ما سوءاستفاده می‌کنند.

شنیدیم خواسته اولیه شما فقط پرداخت پول مالیات حضورتان در پرسپولیس بود. چه شد که کار به اینجا رسید؟
با دست‌خط خودم نوشتم و به وکیلم امضا دادم که مالیات مرا طبق قراردادی که داشتم، بدهند. من طلبم را می‌بخشم اما مدیران پرسپولیس راه را اشتباه رفتند.

کسی هم از طرف باشگاه پرسپولیس با شما تماس گرفت؟
نه! فقط آقای جعفر کاشانی به من زنگ زد و گفت شما ببخش! چه چیزی را ببخشم؟ حداقل زنگ می‌زدند یا پول مالیاتی که در قراردادم بود را آن زمان پرداخت می‌کردند تا کار به اینجا نکشد. متأسفانه مجبور شدم شکایت کنم. من فقط تعجب می‌کنم چطور آقای وزیر ورزش مصاحبه کرده و عنوان می‌کند به مسائل باشگاه پرسپولیس احاطه دارد؟ چرا بعد از این مصاحبه خبر شکایت جدید جری بنتسون در رسانه‌ها منتشر شد؟ اگر مشکلات حل شده بود که این مهاجم هندوراسی شکایت نمی‌کرد. دوستان به جای حل مسئله می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند.

اما گفته می‌شود ظرف چند روز گذشته مشکلات و بدهی‌های باشگاه پرسپولیس تقریباً حل و تسویه شده است.
(می‌خندد) خنده‌دار است. امکان ندارد! چطور می‌توان یک هفته‌ای مشکلات پرسپولیس را حل کرد که ۱۰،‌ ۱۵ سال انباشته شده است؟ شاید این حرف‌ها بین عوام خریدار داشته باشد اما سر AFC را نمی‌توان کلاه گذاشت.

بسیار خب، خیلی ممنون که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید. در پایان اگر حرف خاصی دارید در خدمتیم.
نه، امیدوارم روزی فرا برسد که در این فوتبال دروغ و دروغگویی ریشه‌کن شود و کسی به دنبال لاپوشانی و پنهان کردن مشکلات آشکار و واضح تیم‌های باشگاهی و برخی مدیران آن نباشد.

نظرات بینندگان