arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

حاجی‎بابایی: نو اصولگرایان می‎گویند نسبت ناطق‎نوری با ما چیست؟

حمیدرضا حاجی‎بابایی گفت: جمنا برای اینکه دوباره کار خود را آغاز کند نیاز به یک گفتمان مشترک دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمیدرضا حاجی‎بابایی گفت: جمنا برای اینکه دوباره کار خود را آغاز کند نیاز به یک گفتمان مشترک دارد.

به گزارش اتنخاب، حمیدرضا حاجی‌بابایی که پیش از انتخابات 94 به عنوان وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد شناخته می شد و بعد از انتخابات مجلس نیز ریاست فراکسیون اصولگرایان را به عهده گرفت، از موسسین جمنا است.

حاجی‎بابایی: نو اصولگرایان می‎گویند نسبت ناطق‎نوری با ما چیست؟

اغلب تحلیل‎های سیاسی و رسانه‎ای اخیر، گرد این تشکل و نقاط ضعفش می‎چرخد، اما او نیز تلاش می کند تا به نوعی از زیر بار پاسخ شانه خالی کند؛ وقتی موضوع تلاش اصولگرایان برای جذب ناطق‎نوری به میان آمد گفت: من شخصا معتقدم اصولگرایان باید به دنبال جذب حداکثری باشند؛ اما از صحبت های او مشخص است که جمنا برای جذب ناطق نوری در جریان اصولگرایی قائل به شرط و شروط است؛ آنچه حاجی بابایی درمورد جمنا گفت نشان از وجود تضادهایی در این تشکل دارد.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گو است:

آقای باهنر گفته‌اند که جریان اصولگرایی در تلاش است که آقای ناطق‎نوری را به این جریان برگرداند و هیچ شرایطی هم نداریم. اما به نظر می‎رسد که این نظر مخالف نظر برخی نواصولگرایان است.

من فکر می کنم این صحبت آقای باهنر با نظر نو اصولگرایان خیلی منافات نداشته باشد، چرا که ما سعی می کنیم او را برگردانیم و جریان نواصولگرایی نیز عنوان می کند که باید آقای ناطق نوری اعلام کند مواضعش نسبت به ما چگونه است.

اما اینها متفاوت است. وقتی می‎گویید باید ناطق‌نوری مواضعش را مشخص کند، این یعنی قائل شدن به یکسری شرایط برای بازگشت به جریان اصولگرایی. اینطور نیست؟

جریان اصولگرایی یک جریان وسیع و گسترده است و در درون این جریان نیز طبقات مختلف وجود دارد و ممکن است کسانی باشند که دیدگاه‎هایشان از آن حیطه اصولگرایی جدا باشد؛ من به شخصه طرفدار این دیدگاهم که هرچه بتوان جذب کرد و بر این جمعیت بیفزاییم و یکپارچگی را در آن رقم بزنیم، می تواند مفید باشد.

در راستای این نگاه جذبی آیا جمنا حاضر است مستقلا وارد رایزنی با آقای ناطق شود؟

این بحثی نیست که من بخواهم به عنوان فرد از سوی جمنا نظر بدهم. جمنا مجموعه گسترده ای از اصولگرایان است که کنار هم نشسته اند و باید به جمع‌بندی برسند. به طور کلی افرادی که در چارچوب اصولگرایی بتوانند قدم بردارند و هماهنگ با مجموعه اقدام کنند، قطعا جمنا از حضور آنها با این مشخصات استقبال می کند.

پرچمدار اصولگرایی کدام تشکیلات است؟

اصولگرایی خود یک طیف گسترده و وسیعی است که نمی توانیم پرچم را به دست یک گروه بسپاریم.

امروز می توان گفت این پرچمداری و نمایندگی را جمنا به عهده دارد؟

جمنا در زمان انتخابات وحدت حداکثری را ایجاد کرد.

با فشار به تشکل‎های اصولگرا؟

{با خنده} این دیگر نظر شماست!

فارغ از مزاح به نظر شما این تشکل قادر خواهد بود یک وحدت پایدار ایجاد کند؟

باید بتواند.

زمان انتخابات ریاست جمهوری هم می خواست این کار را انجام دهد اما چهره‎هایی چون آقایان سعید جلیلی و لاریجانی و حتی برخی بزرگان جبهه پیروان آن را نپذیرفتند. حتی آقای قالیباف هم که محوریت جمنا را پذیرفت بعد از چندی به انتقاد از آن رو آورد.

جبهه پیروان عضو جمنا بود و آقای باهنر هم در جلسات کنار من می نشست و تا آخر با جمنا بود.

اما آقای سجادی از سوی جبهه پیروان گفتند که محوریت جمنا را نپذیرفتیم و موتلفه ای ها هم شرط گذاشتند که باید جمنا مجوز داشته باشد تا با آن همکاری کنیم؟

شما دارید مصاحبه می کنید یا محاکمه (خنده)!

نه من بر اساس مصاحبه هایی که تا امروز انجام شده می پرسم. آقای کوهکن گفته اند ماموریت جمنا به پایان رسیده است آیا واقعا این ماموریت پایان یافته؟

جمنا برای اینکه دوباره کار خود را آغاز کند نیاز به یک گفتمان مشترک دارد. در واقع جمنا حرکتی را آغاز کرد و ممکن است بعد از انتخابات بازسازی هایی را لازم داشته باشد، باید در این باره نشست و بحث کرد. ما نیاز به یک بحث و گفت و گو داریم که ببینیم این موضوع را چگونه باید ادامه دهیم.

پشت صحنه جمنا شفاف است؟ بعضی اصولگرایان اعتقاد دارند پشت صحنه آن شفاف نیست.

یعنی چی؟

یعنی اینکه مشخص نیست پشت صحنه جمنا چه کسی قرار دارد.

پشت صحنه کجا شفاف است؟! امروز پشت صحنه خود شما کیست؟ شما متعلق به چه طیفی هستید؟

ما متعلق به جامعه خبرنگاری و بی طرف هستیم.

این رسانه خبرانلاین اصولگرایی است یا اصلاح طلب؟

اصولگراست. حتی روی سایتمان هم مانیفستمان با عنوان اینکه «ما چگونه اصولگرایانی هستیم» مندرج است.

کدام اصولگرا؟

اصولگرایان میانه رو . سوال ما عقبه دارد و عقبه آن به حرف های آقای میرسلیم باز می‌گردد. ایشان گفت پشت صحنه جمنا سپاه قرار دارد و باید دچار دگردیسی شود. این چیزی نیست که ما بگوییم؛ حتی آقای بیادی هم چندین بار این موضوع را مطرح کرده است.

{فقط می خندد و حرفی نمی زند}.

آقای حاجی بابایی حالا که دوست ندارید در این رابطه صحبت کنید، سوال دیگری می پرسم. اینکه اصولگرایان به آقای روحانی کشش پیدا کرده اند و به او نزدیک می شوند، چقدر واقعیت دارد؟ این تنها یک تعامل است؟

این عقلانیت همه است؛ مجلس و دولت به سمتی حرکت می کنند که مشکلات کشور را حل کنند و در شرایطی که با معضلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنیم و برجام را طرف مقابل به این روز درآورده است، باید تلاش کنیم یک صدای واحد از درون کشور بیرون بیاید.

آقای کواکبیان گفته بودند که نمی دانیم روحانی اصولگرا شده یا اصولگرایان اصلاح طلب شده‎اند، نظر شما چیست؟
{با خنده} اخیراً به آقای کواکبیان گفتم که «شما اصلاح طلبان خبر ندارید، آقای روحانی آنقدر اصولگراست که حتی به عنوان مدافع حرم می خواهد به سوریه برود! شما اصلاح طلبان غصه تفرقه بین ما اصولگرایان و روحانی را نخورید!»

نوع جدا شدن شما از جمنا هم سوال برانگیزنده شده است.

در طیف اصولگرایی ممکن است افراد یک روز با هم باشند، یک روز جدا شوند؛ این موضوعات در تشکیلات سیاسی طبیعی و اجتناب ناپذیر است. به هر حال این طبیعی است که در یک جمعی چند نفر حاضر نشوند با دیگران کنار بیایند.

صادقانه بگویید، از رفتار جمنا در عدم حمایت از کاندیداتوری شما برای انتخابات ریاست جمهوری، دلخور نشدید؟

من خودم یک روحیه فرا جناحی دارم و اعتقادم این است که ما از همه گروه ها می توانیم استفاده کنیم. من الان ریاست فراکسیونی را بر عهده دارم که ۱۲۲ عضو دارد. رفتار ما در مجلس چگونه بوده است؟!! امروز ما هم از مدافعان دولت هستیم.

از سوال دور شدید. آیا از جمنا دلخورید؟

هر مجموعه ای ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد. هیچ مجموعه‌ای نمی‎تواند ادعا کند که کامل و بی نقص است. جمنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. من همواره طرفدار این هستم که بتوانیم اصولگرایان را یکجا جمع کنیم و با یکدیگر پیمان ملی ببندیم و حتی تلاش می‌کنیم در بین دوستانی که زاویه زیاد دارند میانه را بگیریم اما گاهی نمی شود.

آخر هم نگفتید دلخور هستید یا خیر؟!

جواب دادم!

نظرات بینندگان