arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

رهبر برکنار شده کاتالونیا: اتحادیه اروپا به کاریکاتوری از ارزش‌های بنیادین خود بدل شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبر برکنار شده کاتالونیا اتحادیه اروپا را به دلیل واکنشش نسبت به بحران کاتالونیا مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، کارلس پوجدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا، اتحادیه اروپا را به عنوان "کاریکاتوری از آنچه که اروپا است و از آنچه که ما می‌خواهیم اروپا باشد"، مورد انتقاد قرار داد و گفت: هیچ تمایلی از جانب اتحادیه اروپا برای حل بحران سیاسی در منطقه خودمختار کاتالونیا وجود ندارد.

دولت منطقه‌ای کاتالونیا رفراندوم استقلال از اسپانیا را از اول اکتبر سال جاری میلادی و با وجود سرکوب گسترده از سوی پلیس علیه رای دهندگان که قریب به ۹۰۰ زخمی برجای گذاشت، برگزار کرد.

در پی رای "آری" مردم کاتالونیا به استقلال این منطقه از دولت مرکزی، بارسلونا تلاش کرد تا مذاکراتی را با دولت اسپانیا برگزار کند و امیدوار بود که اتحادیه اروپا در این مساله از دولت منطقه‌ای جانبداری کند و به عنوان میانجی‌گر به حل تنش‌های موجود کمک کند. اما رهبران کشورهای اتحادیه اروپا به همراه نهادهای اصلی اتحادیه اروپا طرف ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا را گرفته و از به رسمیت شناختن درخواست کاتالونیا امتناع و اعلام کردند که این یک مساله داخلی اسپانیا است.

رهبر برکنار شده کاتالونیا همچنین گفت که "این اقدام مغایر با ارزش‌های بنیادینی است که ما از اتحادیه اروپا و نهادهای مرتبط با آن انتظار داریم."

وی ادامه داد که براین باور است رهبری اتحادیه اروپا تنها از چهار یا پنج کشور تشکیل شده است و آنچنان که باید و به صورت مناسب اتحادیه اروپا را رهبری و هدایت نمی‌کنند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی در روزهای گذشته از تمامی اعضای این اتحادیه خواسته است تا در مقابل تمایلات جدایی طلبانه در اروپا شامل مناطق خومختاری که در قاره سبز به دنبال استقلال هستند چون اسکاتلند، لومباردی و ونیز بایستند.

رهبر برکنار شده کاتالونیا هم اکنون در بلژیک به سر می‌برد و به دنبال فرار از اتهامات مادرید علیه خود است. دادگاه عالی اسپانیا پس از آنکه دولت منطقه‌ای کاتالونیا به صورت یکجانبه استقلال اعلام کرد، علیه وی حکم دستگیری سراسری در اروپا را صادر کرد.

دولت اسپانیا کارلس پوجدمون و همچنین چهار تن دیگر از اعضای دولت قبلی را برکنار، پارلمان منطقه را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۱ دسامبر شد. دولت اصلی کاتالونیا و اشخاص برجسته پارلمانی دستگیر شده اما پوجدمون به همراه چهار تن از وزرای برکنار شده اسپانیا را به مقصد بلژیک ترک کردند.

رهبر برکنار شده کاتالونیا همچنین اعلام کرد: دولت مرکزی اسپانیا همانند جنایتکاران، بچه‌بازان، قاچاقچیان مواد مخدر و قاتلان با ما رفتار می‌کند. این سیاست نیست. آنها از ما سواستفاده می‌کنند. آنها از دادگاه‌ها برای انجام اقدامات سیاسی بهره می‌برند.

نظرات بینندگان