arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

واشنگتن‌پست: آمریکا و روسیه به توافق درباره سوریه نزدیک هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس اعلام چند مقام آمریکایی، آمریکا و روسیه در حال نزدیک شدن به توافقی بر سر سوریه در مورد چگونگی حل جنگ داخلی این کشور به مجرد شکست گروه تروریستی داعش هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست، چهار مقام آمریکایی گفته‌اند اگر چنین توافقی حاصل شود، انتظار می‌رود که امروز (جمعه) از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی در کشور ویتنام اعلام شود. این در حالی است که آمریکا از برنامه‌ریزی برای نشست رسمی این دو رهبر تا زمانی که توافقی اساسی برای اعلام کردن داشته باشند، امتناع کرده است.

امروز سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت این دو رهبر به دلیل مغایرت‌های برنامه‌ای از سوی هر دویشان نشست رسمی در ویتنام نخواهند داشت. با این حال سندرز گفت که ترامپ و پوتین ممکن است یک برخورد کمتر رسمی در ویتنام با یکدیگر داشته باشند. در حال حاضر در سوریه مبارزه با داعش اولویت خود را از دست داده و تمرکز بر درگیری دولت بشار اسد با شورشیان معطوف شده است.

مقام‌ها اظهار داشته‌اند که توافق آمریکا-روسیه که در دست بحث قرار دارد، ممکن است متمرکز بر سه عنصر شامل "تعارض‌زدایی" میان نظامیان آمریکا و روسیه، کاهش خشونت در جنگ داخلی سوریه و تقویت مذاکرات صلحی تحت رهبری سازمان ملل باشد. این مقام‌ها نام خود را فاش نکرده‌اند.

همچنین مقام‌ها گفتند که در حالی که شکست داعش نزدیک است، آمریکا و روسیه دیگر دشمن مشترکی ندارند و وارد جنگ نیابتی خواهند شد و در آن روسیه حامی بشار اسد و آمریکا حامی گروه‌های مخالف دولت سوریه است و این لزوم ارتباط نزدیک میان این دو قدرت در مورد جایی که نیروهایشان عملیات می‌کنند و زمان عملیات آنها را بیشتر می‌کند. همچنین این توافق به دنبال پیشرفت ایجاد کاهش تنش در سوریه است. یک نگرانی آمریکا مربوط به حضور نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه است. سومین عنصر این توافق حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به انتقام قدرت سیاسی در سوریه و حل جنگ داخلی این کشور است.

نظرات بینندگان