arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

محیط زیست: شورای شهر تهران کاهش آلودگی هوا را از شهرداری مطالبه کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست به برخی انتقادات در زمینه برنامه کاهش آلودگی هوای تهران پاسخ داد و گفت: سازمان محیط زیست مسئولیتی برای ارائه برنامه کوتاه‌مدت کاهش آلودگی هوا ندارد، چون این سازمان یک دستگاه نظارتی است و وظیفه هماهنگی بین بخش‌های مختلف را برعهده دارد.

به گزارش ایسنا، زهرا نژاد بهرام-عضو شورای شهر تهران- طی روزهای گذشته از عملکرد سازمان محیط زیست در عدم ارائه برنامه کوتاه‌مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرده بود. این عضو شورای شهر، به دنبال حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در صحن شورای پنجم و ارائه پاره‌ای توضیحات در مورد راهکارهای آلودگی هوا، اظهار کرد: «کلیه مطالب عنوان شده از سوی رئیس سازمان محیط زیست مربوط به اقدامات میان‌مدت یا بلندمدت در حوزه آلودگی هوا بود، این در حالیست که سازمان محیط زیست باید راهکار کوتاه‌مدت برای کاهش آلودگی هوا داشته باشد.»

در این‌باره مسعود تجریشی -معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست- که بحث آلودگی هوا زیر مجموعه این معاونت دنبال می‌شود، نسبت به اظهار نظر انتقاد آمیز عضو شورای شهر تهران واکنش نشان داد و نقش سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوا را تشریح کرد.

وی در مورد این اظهار نظر که گزارش رئیس سازمان محیط زیست انتظار شورا را برآورده نکرده است، گفت: نامه‌ای که از سوی شورای شهر تهران به سازمان محیط زیست برای دعوت رئیس سازمان ارسال شده بود با محوریت آلودگی هوا بود. در این جلسه اعضای شورای شهر بیشتر سوالات عمومی در مورد آلودگی هوا داشتند.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه شورای شهر تهران باید در حیطه وظایف سازمان محیط زیست توقع داشته باشد، تاکید کرد: شورا نمی‌تواند تقاضای ارائه برنامه از سازمان محیط زیست به منظور کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشند بلکه برعکس این سازمان محیط زیست است که باید برنامه کاهش آلودگی هوا را از شورای شهر تهران دریافت کند.
شورای شهر تهران وظایف خود را به گردن بقیه نیندازد

تجریشی با تاکید بر اینکه شورای شهر وظیفه خود را به گردن سازمان‌های دیگر می‌اندازد، افزود: شورای شهر تهران به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری باید از این دستگاه بخواهد برنامه اجرایی خود را برای کاهش آلودگی ارائه دهد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: شورای شهر تهران باید وظایفی را که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده و انجام نشده است؛ بررسی کند و درباره آنها توضیح بخواهد. برای مثال اگر قرار بوده اتوبوس‌های جدید جایگزین شود، چرا این اتفاق نیفتاده است؟، بنابراین شورای شهر تهران به وظایف دستگاه‌ها آگاهی دقیق ندارد و به جای اینکه از زیرمجموعه خود یعنی شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را مطالبه کند سراغ سازمان محیط زیست آمده است.

شورای شهر تهران در کاهش آلودگی هوا آدرس را غلط آمده است

تجریشی اظهار کرد: شورای شهر تهران به جای اینکه این مطالبه را از شهرداری داشته باشد سراغ سازمان محیط زیست آمده است. این حرکت شورا از ابتدا دچار اشکال است و این موضوع نشان می‌دهد که شورای شهر نمی‌داند که وظایف شهرداری چیست و سازمان محیط زیست چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد، بنابراین این اظهارات نشان می‌دهد که شورا آدرس را اشتباه آمده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وظیفه محیط زیست هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: 16 دستگاه اجرایی در مورد آلودگی هوا و ترافیک مسئولیت دارند و سازمان محیط زیست مکلف است؛ هماهنگی بین این دستگاه‌ها را فراهم کند. سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم به منظور ایجاد این هماهنگی، تاکنون دو جلسه برگزار کرده است که یکی جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا است که در سازمان محیط زیست برگزار شده و دیگری جلسه‌ای است که در نهاد ریاست جمهوری برگزار کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: طی دو هفته گذشته وظایف و کارنامه عملکردی دستگاه‌های مختلف را در زمینه کاهش آلودگی هوا احصاء و گزارش آن را برای معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم. به عبارت ساده‌تر مشخص کردیم که هر یک از دستگاه‌ها چه مسئولیت‌هایی در حوزه آلودگی هوا دارند و به کدام وظایف خود عمل کرده و به کدامیک عمل نکرده‌اند.

تجریشی در پایان گفت: حرف آقای کلانتری این است که کل بودجه سازمان محیط زیست 500 میلیارد تومان است، در حالیکه بودجه شهرداری 20 هزار میلیارد تومان است. آیا این دو عدد قابل مقایسه است؟ و آیا با این شرایط می‌توان از دستگاهی مثل سازمان محیط زیست توقع داشت که مشکل آلودگی هوا را با این بودجه حل کند؟.

عیسی کلانتری _معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست_ روز یکشنبه (7 آبان ماه)، در صحن علنی شورای شهر تهران حضور پیدا کرد تا در جلسه‌ای که با موضوع آلودگی هوا تشکیل شده بود به پرسش‌های اعضای شورای شهر پنجم پاسخ دهد.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

برچسب ها: محیط زیست ، آلودگی
نظرات بینندگان