arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶
رای الیوم:

معنای بازداشت های اخیر در عربستان چیست؟ / اطلاعات سرّی که بن سلمان بدست آورد

تحولات در عربستان سعودی با سرعت غافلگیر کننده ای اتفاق افتاد؛ به نحوی که تنها چند ساعت بین صدور دستور پادشاه در مورد تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد و اولین دستور بازداشت از سوی این هیئت به ریاست بن سلمان فاصله افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رای الیوم نوشت: تحولات در عربستان سعودی با سرعت غافلگیر کننده ای اتفاق افتاد؛ به نحوی که تنها چند ساعت بین صدور دستور پادشاه در مورد تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد و اولین دستور بازداشت از سوی این هیئت به ریاست بن سلمان فاصله افتاد.

به گزارش «انتخاب»؛ این کمیته حتی پیش از پایان جلسه اش دستور بازداشت افراد بلند پایه ای را داده بود که متهم به دست داشتن در پرونده های فساد بودند؛ در این بین، ده تن از اعضای خاندان سعودی و برخی وزرا و مسئولان سابق حکومت سعودی حضور دارند.

به گفته برخی منابع نزدیک به بن سلمان، این اقدام مورد انتظار مردم عربستان بوده و اقدامی است که در چارچوب برنامه های ولی عهد سعودی در گفتمان با افکار عمومی غربی قرار می گیرد. بن سلمان با این اقدام قصد دارد جدیت خود در اجرای طرح اعلام شده اش در خصوص تقویت نظام شفاف سازی مالی در دستگاه اداری سعودی را نشان دهد.

این در حالی است که برخی افراد در داخل خاندان حاکم نگران آن هستند که بن سلمان با استفاده از دستور پادشاه برای تصفیه حسابهای شخصی با دشمنان داخلی خود استفاده کند؛بویژه انکه در بین اسامی اعلام شده در دور اول بازداشتها، نام کسانی دیده می شود که در جبهه مخالف ولی عهد جوان سعودی قرار دارند.

بنابر گزارش رای الیوم، آنچه باعث فعالیت این کمیته می شود و آن را به حرکت وا میدارد، اطلاعات مفصلی است که یک دستگاه امنیتی سرّی با همکاری ولی عهد، به آن دست یافته و البته این دستگاه روابط دوستانه ای با بن سلمان دارد و اطلاعاتی را جمع آوری می کند که با منافع وی منطبق باشد.

به عقیده تحلیگران، ضربه کوبنده ای که عده ای از شاهزاده ها و شخصیتهای مطرح سعودی را هدف قرار داده است، منجر به تغییر قواعد بازی در عربستان می شود و حکایت از آن دارد که بن سلمان قصد سیطره بر تمام تفاصیل صحنه سرمایه گذاری و اقتصادی طریق از پرونده های فسادی را دارد که می تواند تمام رقبایش را درگیر کند.

نظرات بینندگان