arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

نایب رئیس شورای تهران: جلسات مرتب صبحانه کاری با شهردار داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابراهیم امینی اعلام کرد جلسات صبحانه کاری شهردار تهران با اعضای شورای شهر به صورت مرتب برگزار می‌شود ولی در این نشست‌ها، تصمیمی گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم امینی، حقوقدانی که رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای پنجم تهران است، به عنوان نایب رییس شورای پنجم شهر تهران هم شناخته می شود.

این حقوقدان به حرف و حدیثهایی که درباره روند تصمیم گیری شورای شهر در پشت درهای بسته و در نشستهای هماهنگی شوراست، پاسخ داد. یکی از این نشستهای پر حدیث، ماجرای صبحانه های کاری است که اعضای شورای شهر با محمدعلی نجفی، شهردار تهران دارند که به صورت مرتب در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود.

در ادامه گفت و گوی خبرآنلاین با امینی نایب رییس شورای شهر را بخوانید:

شورای شهر چه اقداماتی برای شفاف سازی صورت گرفته است؟

همانطور که می دانید در شورای سابق، اصل این بود که نیمی از جلسات غیر علنی باشد. تصمیمات اصلی هم در روزهای یکشنبه که جلسات غیر علنی بود گرفته می شود. ما در شورای پنجم مصوب کردیم همه جلسات علنی باشد و همه مذاکرات در جلوی چشم خبرنگاران صورت گیرد تا شفاف سازی هر چه بیشتر باشد.

پس چرا شورای شهر هفتگی جلسات غیرعلنی با شهردار تهران برگزار می کند؟

کدام جلسات را می گویید؟

صبحانه های کاری معروف چرا بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود؟

صبحانه های کاری، هر دو هفته یک بار با حضور دکتر نجفی برگزار می شود. در این جلسات، طبیعتا مسایلی که اعضای شورا به ذهنشان می رسد برای هماهنگی بیشتر با شهرداری بیان می کنند. قطعا در غیر از جلسات رسمی شورای شهر که با حضور خبرنگاران در روزهای یکشنبه و سه شنبه برگزار می شود، ما هیچ تصمیم قانونی نمی گیریم. لذا به نظر نمی رسد نیازی به حضور خبرنگاران باشد.

منظور تصمیمات قانونی نیست. چون تصمیمات قانونی باید در جلسات رسمی اتخاذ شود، ولی اینطور به نظر می رسد تصمیم سازی ها در جلسات غیر علنی برگزار می شود؟

اینطور نیست. شما خبرنگاران می بینید دستوری که در جلسات علنی طرح می شود، مخالف و موافق، مذاکره می کنند و بحثهای جدی مطرح می شود.

پس چرا در جلسات صبحانه کاری که هر هفته برگزار می شود، خبرنگاران حضور ندارند؟

این جلسات دو هفتگی برای هماهنگی بیشتر است و تصمیم سازی یا تصمیم گیری در این جلسات نیست. برخی تفاوت نظرها که طبیعی است در این نشستها مطرح می شود و تصمیمی در آن نمی گیریم.

چند هفته پیش آقای الویری گفت تهران گران اداره می‌شود، باید انتظار داشته باشیم بودجه تهران کم شود؟

نه، یکی از مشکلاتی که شورای شهر دارد نداشتن ابزار لازم نظارتی بر دستگاها است، مثلا مجلس شورا اسلامی بودجه کشور را تصویب می‌کند و دیوان محاسبات کشور همه دستگاه ها را بررسی می‌کند که مشکلی وجود دارد یا نه، شورا بودجه شهرداری را تصویب می‌کند ولی چنین بازخوردی را ندارد.

یعنی می خواهید طرح دیوان محاسبات شهری را اجرا کنید؟

واقعیت این است که دیوان محاسبات کشور در بررسی بودجه شهرداری ورود نمی کند، این دیوان فقط جاهایی که بودجه ملی در مجلس تصویب می‌شود، وارد می شود. مشکل همین است که شورا شهر اگر گزارش مکتوب شهرداری واقع گرایانه نباشد، باید ورود کند ولی این نیاز دارد جایگاه حقوقی شورای شهر باز بینی شود و مطابق با مسئولیت‌های که دارد، از اختیارات و امکانات برای نظارت بر‍‌خوردار شود.

برنامه‌ای برای ارتقاء این وضعیت دارید؟

بله، برنامه های متعددی در دست مطالعه داریم و امیدواریم در این دوره بتوانیم کاری برای بهبود و سیستماتیک کردن نظارت بر شهرداری انجام دهیم.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

 

 
نظرات بینندگان