arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶
«انتخاب» بررسی می‌کند

20 هزار نیروی ناکارآمد در شهرداری تهران/ کدام کارکنان شهرداری تعدیل می‌شوند؟ / نجفی: برخی با زدوبند وارد شدند، برخی حضور ندارند و حقوق می‌گیرند/ رسولی: هنوز مشخص نیست چند نیرو تعدیل خواهند شد؛ بررسی‌ها در حال انجام است

انباشت نیروی انسانی در مجموعه شهرداری و حتی شورای شهر تهران موجب شده تا شورای شهر نسبت به بررسی وضعیت این نیروها دست به کار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

20 هزار نیروی ناکارآمد در شهرداری تهران/ کدام کارکنان شهرداری تعدیل می‌شوند؟ / نجفی: برخی با زدوبند وارد شدند، برخی حضور ندارند و حقوق می‌گیرند/ رسولی: هنوز  مشخص نیست چند نیرو تعدیل خواهند شد؛ بررسی‌ها در حال انجام است

انباشت نیروی انسانی در مجموعه شهرداری و حتی شورای شهر تهران موجب شده تا شورای شهر نسبت به بررسی وضعیت این نیروها دست به کار شود، بدون تردید با توجه به اظهار نظر شهردار تهران و اولتیمام برای تعدیل نیروهای خاص از سویی و ورود کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از سوی دیگر، در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی از نیروهای دو مجموعه شهرداری و شورا تعدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس شهری «انتخاب»، در حال حاضر شهرداری تهران 48 هزار و 200 نفر نیرو دارد بر اساس آخرین اظهار نظر محمدعلی نجفی شهردار تهران، تعداد پرسنل شهرداری زیاد و متورم است، اما از آنجا نگاه سرمایه وجود دارد لذا قصد تعدیل نیرو را نداریم اما افرادی که با زد و بند وارد سیستم شدند یا حضور ندارند و حقوق می گیرند, حسابشان جداست.

با این حال بر اساس اعلام نظر حجت میرزایی معاون شهردار تهران، مجموعه شهرداری دارای 20 هزار نفر نیروی ناکارآمد است و از ابتدای سال جاری نیز توسط مدیریت گذشته حدود 6هزار و 800 نفر نیروی انسانی جدید وارد سیستم شهرداری تهران شده و تعداد 5 هزار نفر نیرو نیز رسمی شده اند. به دنبال اعلام این آمارها مشخص شد که حدود 4هزار نفر نیرو تنها در شرکت بهره برداری مترو وجود دارد. بدون تردید در صورت بررسی تمام سازمان های زیرمجموعه آمارهای مشابه بیشتری احصا خواهد شد.

جذب نیروی انسانی در شهرداری تهران از بعد از سال 90 روند جدی به خود گرفت به طوری که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 92، نیروهای انسانی در مناطق و سازمان ها افزایش یابد. برخی از کارشناسان رویه جذب نیرو را از سیاست های شهردار تهران برای افزایش شانس انتخاباتی خود اعلام کردند.

بر اساس حسابرسی های صورت گرفته از شهرداری تهران میزان جذب نیرو در شهرداری تهران در چند سال اخیر مورد تایید قرار گرفت البته متاسفانه هرگز از مدیر مربوطه و مدیریت گذشته برای این کار توضیح جدی خواسته نشد و حتی در شورای چهارم وقتی برخی از اعضا نسبت به این رویه انتقاد کردند، با حمایت همیشگی مهدی چمران رئیس شورا و سیاسی جلوه کردن این انتقادات، شهرداری هرگز به شورا پاسخ صریحی نداد.

مصداق عینی این مساله، جذب خارج از ضوابط ٤٢٠٠ نفر از پرسنل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در سال‌های ٩١ و ٩٢ است. رحمت‌اله حافظی عضو دور چهارم شورای شهر، در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد «٤٢٠٠ نفر بدون برگزاری هرگونه آزمون استخدامی و مصاحبه علمی جذب شده‌اند که ١٣١٩ نفر از آنها به حوزه مدیر عامل! اضافه شده‌اند.» جذب این تعداد نیرو به استناد به اسناد حسابرسی سال ٩٢ موجب شده تا هزینه‌های پرسنلی حدود هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال در شرکت بهره برداری مترو افزایش یابد.

حال با تغییر مدیریت در شهرداری و شورای شهر تهران امید این می رود که نیروهای ناکارآمد از مدیریت حذف شود، به همین دلیل کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ورود جدی به این مساله کرده اند.

حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران دراین باره به خبرنگار سرویس شهری «انتخاب» می گوید: کمیسیون ورود جدی به این مساله داشته است و در حال بررسی هستیم در گام نخست وضعیت نیروی انسانی شورای شهر بررسی خواهد شد و بعد از اتمام شورا، نسبت به نیروی انسانی شهرداری ورود جدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شورای شهر تهران هر چه میزان نیرو لازم داشته باشد، طبق قانون شهرداری ملزم به تامین است، می افزاید: بررسی ها در حال انجام است و مشخص نیست چه میزان از نیروهای موجود در شورای شهر تعدیل خواهد شد. با این حال بازنگری ساختار دبیرخانه شورای شهر در دستور کار کمیسیون برنامه بودجه و کمیته تشکیلات و منابع انسانی قرار گرفته است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران در مرحله دوم وضعیت نیروهای انسانی شهرداری بررسی خواهد شد، این ورود از جایگاه نظارتی خواهد بود.

در حال حاضر بر اساس اعلام علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، شهرداری تهران ماهانه 540 میلیارد تومان حقوق پرداخت می کند.

نظرات بینندگان