arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

بیماری‌های غیرواگیر، علت ۸۰ درصد مرگ ایرانی‌ها/اجرای سراسری برنامه «ایراپن» تا نیمه ۹۷

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای برنامه "ایراپن"جهت کنترل و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر، در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا پایان شهریور سال آینده خبر داد.

دکتر علیرضا رئیسی با حضور در غرفه ایسنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با اشاره به نقش بیماری‌های غیرواگیر در بیش از ۸۰ درصد موارد مرگ و میر ایرانیان، اظهار کرد: زمانی که بیشترین عامل مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلب و عروقی با آمار بیش از ۴۲ درصدی است، این بیماری‌ها در اولویت ما قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است به جای اینکه مستقیم سراغ بیماری برویم، ابتدا عوامل خطر آن را شناسایی کنیم.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در ایران افزایش وزن دارند که این مشکل به سمت سنین پایین در حرکت است. همچنین ۹۰ درصد مردم ما کم تحرکی دارند. بر همین اساس اگر بخواهیم اصلاحی انجام دهیم باید به سمت سبک زندگی مردم برویم.

وی افزود: یکی ازبرنامه‌های ما برای عملیاتی کردن اقدامات در حوزه کنترل بیماری‌های غیرواگیر، برنامه ایراپن است که تا پایان شهریور ۹۷ در حداقل یک شهر تحت پوشش ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرا می‌شود. البته کار اصلی ما کنترل فاکتورهای خطر در نظام مراقبت‌های اولیه است؛ به عبارت دیگر می‌خواهیم کنترل بیماری‌های غیرواگیر را از "پروژه محوری" به "مراقبت محوری" تبدیل کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: این موضوع که ما بیماری‌های غیرواگیر را در اولویت خود قرار دادیم به معنی فراموشی بیماری‌های واگیر نیست. این بیماری‌ها در حال حاضر کنترل شده‌اند. یکی از افتخارات ایران این است که توانسته این بیماری‌ها را به خوبی کنترل کند. البته ایران در همسایگی کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان است که بسیاری از بیماری‌ها مانند مالاریا در آنها شیوع بالایی دارد و بر همین اساس اقدامات کنترلی لازم در جریان است.

نظرات بینندگان