arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

احضار رئیس برکنار شده دولت کاتالونیا به دادگاه عالی اسپانیا

دادگاه عالی اسپانیا رئیس برکنار شده دولت کاتالونیا و ۱۳ عضو دیگر دولت مخلوع او را احضار کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه عالی اسپانیا رئیس برکنار شده دولت کاتالونیا و ۱۳ عضو دیگر دولت مخلوع او را احضار کرده است.

به گزارش ایسنا، این احضاریه‌ها پس از آن صادر می شود که دادستان کل اسپانیا گفت، اعضای دولت کاتالونیا را از جمله به شورش متهم خواهد کرد. اتهام شورش می‌تواند ۳۰ سال زندان داشته باشد.

کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت کاتالونیا که با چند نفر از اعضای دولتش در بلژیک به سر می‌برد، پیشتر گفت که برای پناهندگی به این کشور نرفته است.

او با سازمان دادن یک همه‌پرسی استقلال در اوایل ماه اکتبر در منطقه نیمه خودمختار کاتالونیا باعث بحران سیاسی در اسپانیا شد چون مادرید به شدت با این حرکت مخالف بود و دادگاه قانون اساسی اسپانیا هم آن را غیرقانونی خواند.

دولت مرکزی اسپانیا هم اکنون کنترل مستقیم کاتالونیا را به دست گرفته است.

دادگاه عالی اسپانیا اکنون مقام‌های اخراج شده کاتالونیا که هنوز رسما متهم نشده‌اند را احضار کرده تا روزهای پنجشنبه و جمعه شهادت دهند. در صورت خودداری آنها دادستان می‌تواند دستور دستگیری آنها را بدهد.

پوجدمون پیشتر گفت، اگر محاکمه عادلانه او تضمین شود، به اسپانیا بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش بی.بی.سی، چندین نفر از همکاران سابق پوجدمون که در کاتالونیا هستند، تصمیم گرفته‌اند به درخواست دادگاه پاسخ مثبت دهند.

پوجدمون پیشتر در یک کنفرانس خبری گفت که او برای فرار از عدالت به بلژیک سفر نکرده بلکه می‌خواهد بتواند آزادانه سخن بگوید.

همزمان در این روز دادگاه قانون اساسی اسپانیا اعلامیه استقلال روز جمعه پارلمان کاتالونیا را معلق کرد.

پوجدمون همچنین گفت که او نتیجه انتخابات فوری کاتالونیا در روز ۲۱ دسامبر را خواهد پذیرفت. دولت مرکزی اسپانیا پس از تعلیق خودمختاری کاتالونیا زمان این انتخابات را اعلام کرد.

پوجدمون گفت: من خواهان یک تعهد روشن از طرف دولت هستم. آیا دولت نتایجی که به اکثریت جدایی طلبان منجر شود را محترم خواهد شمرد؟

نظرات بینندگان