arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶

واشنگتن‌پست: کنگره می‌تواند مانع از بروز جنگ جهانی سوم شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واشنگتن پست روز یکشنبه در دیدگاهی نوشت: خطر اعلان جنگ آمریکا علیه کره شمالی یا ایران و یا هر کشور خارجی دیگر احساس می شود. کنگره می تواند با استناد به قانون اساسی؛ جلوی وقوع یک 'جنگ جهانی سوم' را بگیرد.

به گزارش انتخاب، ' یان باسین' Ian Bassin دستیار سابق مشاور حقوقی کاخ سفید در دولت 'اوباما' و مدیر اجرایی 'سازمان مراقبت از دمکراسی' در این مطلب می نویسد:

چندی پیش سناتور جمهوریخواه 'باب کورکر' از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در سخنانی گفت: ' از آن می ترسم که رئیس جمهور ' ترامپ' ما را به دهانه جنگ جهانی سوم ببرد'.

امروز /دوشنبه/ در کمیته روابط خارجی سنا یک جلسه توجیهی با حضور ' جیمز متیس' و 'رکس تیلرسون' وزرای دفاع و خارجه آمریکا برگزار می شود و حاضران به بحث در مورد اینکه آیا دولت آمریکا صلاحیت حقوقی لازم برای رهبری کردن یک جنگ جهانی علیه ترور را دارد یا نه؛ خواهند نشست.

همانطور که کورکر هم بدان اشاره کرد؛ این خطر عمیقا احساس می شود و توئیت های ناشی از فرضیات غلط ترامپ هم آن را تائید می کند که؛ دولت ترامپ به ظن قوی به یک کشور خارجی حمله خواهد کرد و احتمالا کشور هدف یا کره شمالی خواهد بود ؛ یا ایران و یا هر کشور دیگری.

از موضوعات در اولویت جلسه توجیهی سنا موضوع لزوم صدور مجوز برای استفاده از نیروی نظامی علیه 'داعش' و 'القاعده' است. اما کورکر باید در این جلسه به وضوح تبیین کند که کسب این مجوز باید برای تمامی جنگها و استفاده از نیروی زور علیه هر قدرت خارجی الزامی باشد.

در حقیقت این اختیار عملی که رئیس جمهور از آن برای آغاز کردن یک جنگ صحبت می کند در واقع صلاحیت رئیس جمهور برای راه انداختن جنگ است بدون کسب رضایت خاطر کنگره.

خطر از همان هنگام احساس شد که ترامپ در اولین حمله نظامی اش ؛ بهار امسال سوریه را موشک باران کرد. خطر این بود که ترامپ فکر می کرد در مقام رئیس جمهور این صلاحیت را دارد بدون دریافت مجوز از کنگره دست به این کار بزند. نه کنگره این حمله را تصویب کرده بود و نه شورای امنیت سازمان ملل اجازه آن را داده بود. وانگهی؛ آمریکا هم هدف حمله سوریه قرار نگرفته بود.

به دنبال موشک باران سوریه, 'سازمان مراقبت از دمکراسی' از کاخ سفید خواست در مورد قانونی بودن آن توضیح بدهد. این سازمان همچنان از طریق مراجع قضایی پیگیر مسئله شد.

در جریان این پیگیری ها؛ قاضی 'کریستوفر کوپر' قاضی دادگاهی در واشنگتن حکم داد: 'تصمیم گیری برای اعلان جنگ موضوعی است که باید به بحث عمومی گذاشته شود واللا نقض اصول دمکراسی باز خواهد بود'.

دولت ترامپ همچنان از فاش کردن تفکر رئیس جمهور در مورد حیطه اختیار عملش برای اعلان جنگ ؛ طفره می رود.

در مورد کره شمالی هم ، پنجشنبه گذشته سازمان ' مراقبت از دمکراسی' دادخواستی را به دادگاه ارائه داد تا مشخص شود آیا مشاوران حقوقی رئیس جمهور هم معتقدند که وی می تواند یک جانبه جنگ با کره شمالی را شروع کند یا نه.

قانون اساسی آمریکا وظیفه تصمیم گیری برای شروع جنگ را برعهده کنگره نهاده است.

در واقع این خود روسای جمهور و قانونگذاران هردو حزب بوده اند که این قدرت و صلاحیت تصمیم گیری در مورد شروع جنگ را تغییر داده اند در حالیکه قانون اساسی با ملاحظه ای دقیق و رعایت همه جوانب کار و به منظور ایجاد تعادل در این زمینه تصمیم گیری کرده و مسئولیت کار را برعهده کنگره گذارده است.

اما ترامپ هم در کلام و هم در عمل نشان داده است که رویکردش در این زمینه بسیار افراطی است و این خطری است حاد علیه دمکراسی و امنیت آمریکا.

البته رئیس جمهور فرمانده کل قوا هم هست و مسئولیت امنیت ملی هم برعهده اوست. ضمن آنکه به گواه تاریخ؛ آمریکا قوی ترین کشور و موفق ترین کشور در تمامی جنگهایی بوده که در آن شرکت داشته است.

اگر ما روزی شگفت زده شویم به دلیل حمله احتمالی ترامپ به کره شمالی آن هم بدون اجازه کنگره، یقینا آنگاه یک دفعه شگفت زده خواهیم شد و خواهیم شنید که یک جنگ هسته ای علیه مردم آمریکا به راه افتاده است.
این آن چیزی نبود که بنیانگذاران آمریکا آن را می خواستند و آن را با زبانی گویا در قانون اساسی به روشنی تبیین کرده اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان