arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶

رئیس دولت محلی کاتالونیا: خود را معزول نمی دانم

«کارلس پوجدمونت» رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا روز شنبه در سخنانی، خود را معزول ندانسته و خواهان صبر، پشتکار و چشم انداز از سوی مردم کاتالونیا و حفظ یک مقاومت دموکراتیکی نسبت به اعمال اقدام جدید دولت مرکزی در کاتالونیا شد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری افه، پوجدمونت در یک بیانیه سازمانی از ساختمان استانداری شهر جیرونا که از قبل ضبط شده بود ، سعی‌ کرد آشکار سازد که اعمال ماده 155 قانون اساسی که بر اساس آن، وی و اعضای دولتش عزل و پارلمان کاتالونیا منحل شد را نمی‌ پذیرد .

وی ادامه داد: اراده ما، ادامه کار برای اجرای احکام دموکراتیکی و همزمان یافتن بیشترین ثبات و آرامش است و در این راه باید مشکلات منطقی که در این مرحله وجود دارد و کشور ما (کاتالونیا ) آن را هیچوقت طی‌ نکرده را درک کنیم .
 
پوجدمونت افزود: پس از روز تاریخی و پر از حس دموکراتیکی دیروز جمعه که در آن ، پارلمان کاتالونیا به آنچه که شهروندان در انتخابات 27 سپتامبر 2015 (5 مهر1394) رای داده بودند عمل کرد، هیأت وزیران تصمیماتی مغایر با اراده بیان شده از سوی کاتالان ها در صندوق ها را اتخاذ نمود .
 
رئیس معزول دولت محلی تصریح نمود :در یک جامعه دموکراتیکی ، وظیفه نمایندگان پارلمان است که رئیس دولت محلی را انتخاب یا عزل کنند .
 
وی با اشاره به اعلام استقلال کاتالونیا تاکید کرد :باید همچنان به دفاع از این مرحله با تعهدات غیر خشونت آمیز ادامه دهیم .از استقلال طلبان و آنهایی که با استقلال موافق نیستند می‌ خواهم که به افراد و نمادها احترام بگذارند.
 
به گفته برخی‌ منابع استقلال طلب که با افه صحبت کرده ا‌ند ، کارلس پوجدمونت و دولتش در حال بحث در مورد احتمال فراخوانی انتخابات مجلس مؤسسان برای پایان سال جاری میلادی هستند .
 
سخنان پوجدمونت در حالی‌ صورت گرفتند که «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا جمعه شب پس از برگزاری یک نشست فوق العاده با وزیران خود ، در واکنش به اعلام استقلال دیروز جمعه از سوی پارلمان کاتالونیا ، پوجدمونت و اعضای دولتش را عزل و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد .
 
کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
 
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود. 
 
ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر) یک همه پرسی‌ را برگزار کرد که از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
 
در همه پرسی مذکور 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
 
در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان