arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶

نکاتی درباره پوکی استخوان، قاتل خاموش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: استئوپروزیس یا استئوپروز یک قاتل خاموش است و تا زمانی که شکستگی ایجاد نکند علائم بالینی مشخص نمی‌شود.

دکتر الهام رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پوکی استخوان یا استئوپروز شایعترین بیماری متابولیکی استخوان و مهم‌ترین بیماری سالمندان است. این بیماری باعث کاهش استحکام استخوان شده و باعث افزایش احتمال شکستگی می‌شود بنابراین کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و هزینه زیادی را به فرد بیمار و جامعه تحمیل می‌کند.

وی افزود: شیوع پوکی استخوان به سن، جنس، محل زندگی و تغذیه ارتباط دارد. با توجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر به نظر می‌رسد شیوع پوکی استخوان در آینده‌ای نه چندان دور افزایش چشمگیر داشته باشد و به معضل جدی در سلامت عمومی و بهداشت سالمندان تبدیل شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه از هر پنج خانم یائسه یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است، خاطرنشان کرد: پوکی استان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. نوع اولیه مرتبط با سن و جنس و تا حدودی شیوه زندگی از جمله مصرف سیگار، الکل، رژیم غذایی غلط و فعالیت فیزیکی ناکافی است و نوع ثانویه در اثر بیماری‌هایی مختلف از جمله دیابت، پرکاری و یا کم‌کاری تیروئید، برخی سرطان‌ها و مصرف داروهایی مثل داروهای ضدتشنج و کورتون ایجاد می‌شود.

رجایی تصریح کرد: علت پوکی استخوان عدم تعادل بین ساخت استخوان جدید و برداشت استخوان قدیمی در بدن می‌باشد. تراکم استخوان با بلوغ شروع به افزایش می‌کند و به حداکثر خود در سنین 30 سالگی می‌رسد و بعد از 40 سالگی تا پایان عمر شروع به کاهش می‌کند.

وی گفت: شیوع پوکی استخوان در سنین یائسگی به دلیل اثر هورمون‌های جنسی زنانه در ساخت استخوان افزایش می‌یابد به طوری که حدود 5 برابر بیشتر از مردان در همان سن می‌شود. هر چه میزان تراکم استخوان ایجاد شده در نوجوانی بیشتر باشد احتمال پوکی استخوان در سالمندی کمتر است بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راهکارهایی جهت پیشگیری از پوکی استخوان بیان کرد: اگرچه ژنتیک و وراثت نقش مهمی دارند ولی با تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی مناسب در دوران نوجوانی و جوانی، بارداری و شیردهی و پرهیز از عادات غلط از جمله مصرف سیگار، الکل، پفک، نوشابه گازدار و قهوه زیاد می‌تواند به افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان در آینده کمک کرد.

رجایی با بیان اینکه باید غذاهایی را که موجب افزیش تراکم استخوان شوند استفاده کنیم، افزود: تغذیه مناسب، استفاده از لبنیات، میوه تازه، حبوبات و سبزیجات در کنار فعالیت فیزیکی می‌تواند باعث افزایش تراکم استخوان شوند.

وی عنوان کرد: استئوپروزیس یا استئوپروز یک قاتل خاموش است و تا زمانی که شکستگی ایجاد نکند علائم بالینی مشخص نمی‌شود. شایعترین محل شکستگی ناشی از پوکی استخوان استخوان‌های لگن، ستون فقرات و ساعد است.

نظرات بینندگان