arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

انتشار یک خبر کذب درباره تحریم موبایلی ایران؛ گاف رسانه‌ها در ترجمه اشتباه یا شیطنت رسانه‌ای مخالفان دولت؟

برخی رسانه های منتقد دولت در روزهای اخیر موجی از اخبار کذب با ادعای یک تحریم جدید در حوزه ارتباطات به راه انداخته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی رسانه های منتقد دولت در روزهای اخیر موجی از اخبار کذب با ادعای یک تحریم جدید در حوزه ارتباطات به راه انداخته اند.

به گزارش «انتخاب»، بر اساس ادعای مطرح شده، انجمن جهانی موبایل (GSMA) به اتباع ایرانی هشدار داده که ممکن است در مراحل صدور ویزا و حضور در کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا با مشکل مواجه شوند.

کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا در اسپانیا، یکی از بزرگترین نمایشگاه های صنعت موبایل دنیاست که توسط انجمن جهانی موبایل برگزار می شود.

سال گذشته محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنگره شرکت کرده بود.

ادعای مشکل در صدور ویزا و حضور ایرانیان در این کنگره در حالی مطرح می شود که بر اساس متن منتشرشده در سایت رسمی کنگره، خبری از مانع تراشی برای حضور ایرانیان نیست.

در متن منتشرشده در سایت رسمی کنگره اعلام شده است که "از آنجا که GSMA یک شرکت سهامی آمریکایی است، مجبور است مطابق با تحریم های تجاری تحمیل شده از سوی دولت آمریکا عمل کند. این تحریمهای تجاری، GSMA را از صدور دعوتنامه ویزا برای نمایندگان کوبا، سوریه و ایران منع کرده است."

واضح است که در متن منتشرشده، هیچ حرفی نه تنها درمورد منع حضور ایرانیان به میان نیامده بلکه حتی درباره صدور ویزا هم صحبتی مطرح نشده است. تنها موضوعی که در این متن دیده می شود آن است که برای اتباع سه کشور دعوتنامه داده نمی شود. طبیعی ایت که این موضوع به معنای منع حضور ایرانیان نیست.

با این وجود، رسانه های کمترشناخته شده مخالف دولت موضوع را به گونه ای دیگر مطرح کردند که کاملا کذب است.

مسئله.از دو حالت خارج نیست؛ یا منابع خبری مذکور متن اصلی را اشتباه ترجمه کرده اند که در این صورت مرتکب یک گاف بزرگ شده و خبر کذبی را رواج داده اند. و یا اینکه منابع اولیه، با آگاهی از اصل ماجرا، و اینکه هیچ ممنوعیتی برای ایران وضع نشده، عامدانه یک خبر کذب را منتشر کروه اند که در این صورت، هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

اگر احتمال اخیر صحت داشته باشد بدان معناست که مخالفان دولت برآمده از رای قاطع ملت، از هیچ ابزاری برای تخریب آن دریغ نمی کنند؛ حال روزی وزارت خارجه آماج تهمت ها و کذبیات آنها قرار می گیرد و روزی دیگر وزارت نفت و اکنون وزارت ارتباطات.

نكته ي جالب آنكه اين رسانه ها، در ايام دولت احمدي نژاد در برابر تحريم هاي گوناگون كوچكترين سخني به زبان نياورده و حتي از بركات تحريم سخن مي گفتند.

گفتنی است یک ماه و اندی پیش، یکی از رسانه های اصولگرا با انتشار خبری مدعی شد که انجمن جهانی موبایل خدمات خود به ایران را قطع کرده اما این خبر بلافاصله توسط وزیر ارتباطات تکذیب شده بود.

نظرات بینندگان