arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

دونالد ترامپ جواب منتقدان جمهوری‌خواه خود را با "جشن عشق" داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ملاقات خود با سناتورهای حزب جمهوری‌خواه را "جشن عشق" توصیف کرده است. این درحالی است که چند نفر از اعضای این حزب به رییس جمهوری آمریکا حملات شدیدی کرده‌اند.

به گزارش «انتخاب»؛ ترامپ با مسخره کردن منتقدان خود در حساب توییتری‌اش گفت اعضای حزب جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه در ملاقات با او در کنگره آمریکا سرپا ایستاده و کف زده‌اند.

دیدار ترامپ از کنگره روز سه شنبه به شدت زیرسایه انتقادهای دو سناتور جمهوری خواه باب کورکر و جف فلیک قرار گرفته بود.

ترامپ گفته شانس انتخاب مجدد این دو سناتور که در آستانه بازنشستگی هستند صفر است.

رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران گفت: "حزب جمهوری‌خواه متحد است و افزود ما در آنچه می‌خواهیم عملی کنیم اتحاد خوبی داریم."

ترامپ گفت دیدار روز سه‌شنبه‌اش با جمهوری‌خواهان، به جز باب کورکر و جف فیلک، "جشن عشقی" بوده که با کف زدن ایستاده حضار به احترام رییس جمهوری و طرح ایده‌هایی خوب برگزار شده است.

رییس جمهوری آمریکا دلیل کنار رفتن این دو سناتور منتقد را نداشتن شانس برای انتخاب مجدد دانست.

روز سه شنبه سناتور فلیک در صحن سنا سخنرانی استعفای خود را با حملات انتقادی شدیدی به رییس جمهوری آمریکا همراه کرد.

سناتور جف فلیک از ایالت آریزونا گفت: "رفتار بی‌خردانه، مشمئزکننده و همراه با بی نزاکتی" در راس دولت آمریکا خطری برای دمکراسی است.

سناتور فلیک پیش از اعلام تصمیم خود در صحن سنا، به روزنامه "آریزونا ریپابلیک" گفت: "احتمالا در حال و هوای فعلی حزب جمهوری خواه جایی برای جمهوری خواهی مثل من وجود ندارد."

او در نطق خود در صحن سنا گفت از انتقاد کردن از رئیس جمهور لذت نمی برد اما احساس می کند "باید براساس وظیفه و وجدان چنین کند."

او گفت: "ما هرگز نباید تضعیف مرتب و روزمره معیارها و آرمان های دمکراتیک خود را 'عادی ' قلمداد کنیم."

او گفت از "بی اعتنایی فاحش به حقیقت و راست کرداری، تحریک های بی خردانه، اغلب به دلایل کودکانه و شخصی" افسوس می خورد.

او افزود: "من فرزندان و نوه هایی دارم که باید به سوالاتشان پاسخ دهم، بنابراین آقای رئیس جمهور شریک جرم شما نخواهم بود."

ترامپ روز چهارشنبه گفت سناتور فلیک حتی پیش از اینکه رییس جمهوری را بشناسد علیه او بوده است و افزود تصمیم آقای فلیک برای شرکت نکردن دوباره در انتخابات را تصمیمی در جهت منافع این سناتور خواند.

ترامپ گفت "او از این راه می‌تواند تا حدی با آبرو کناربرود و من برایش آرزوی موفقیت می‌کنم."

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز تلویحا گفت آقای فلیک قادر به پیروزی دوباره در انتخابات نبوده و از این رو تصمیم درستی برای کناره‌گیری گرفته است.

سناتور فلیک درپی سخنرانی خود در سنا، با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: نظام ما به یک بیماری مسری مبتلاست. نباید بیش از این ساکت بمانیم و صرفا منفعلانه شاهد این فاجعه باشیم، گویی منتظریم کسی دیگر جلوی آن را بگیرد.

این سناتور جمهوری‌خواه از مدتها پیش از منتقدان آقای ترامپ بوده است و در کارزار انتخاباتی نیز از او حمایت نکرد.

فلیک در کتابی که تابستان منتشر شد رییس جمهوری آمریکا را به انقباض عضلانی دم مرگ حزب جمهوری خواه تشبیه کرد.

سناتور فلیک اغلب در سنا هم جهت با حزب جمهوری‌خواه رای داده است با این همه نسبتا دیدگاه‌های میانه‌رویی دارد و منتقد راهی است که حزب جمهوری خواه با رهبری دونالد ترامپ درپیش گرفته است.

سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه روی سرشان هم می‌ایستادند چندان تفاوتی نمی‌کرد . درهر حال دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

درحالی که سناتور باب کورکر و جف فلیک می‌گویند سناتورهای هم حزبشان در سکوت منتقد عملکرد آقای ترامپ درجایگاه رییس جمهوری اند، عمل چندانی از این منتقدان خاموش به چشم نمی‌آید.

درواقع به نظر می‌رسد اکثر آنها هنوز همان شیوه قبل را پیش گرفته‌اند و به دنبال این هستند که با حفظ اکثریت تخفیف‌های مالیاتی گسترده‌ای را از تصویب بگذرانند.

واقعیت این است که مخالفت با رییس جمهوری در زمین جمهوری‌خواهان بیشتر ژست سیاسی است و برای جمهوری‌خواهان آنچه مهم است تصویب قانونی اولویت‎هایشان است.

در موضوعات محل مناقشه مثل مهاجرت یا تجارت، به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان می‌خواهند دونالد ترامپ از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کند.

نظرات بینندگان