arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶

29 درصد مردم قم چاق هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان قم گفت: 70 درصد مردم قم اضافه وزن دارند و 29 درصد نیز دچار بیماری چاقی هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد جواد باقری شب گذشته در سیزدهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم، افزود: 38 درصد مردم قم اضافه وزن شدید دارند، در این میان چاقی در بین بانوان قمی بیش از مردان است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول بهداشت خاطرنشان کرد: این طرح در ابتدا برای اجرا در حاشیه کلان شهرها بود اما تدابیر لازم برای اجرا در کل شهر قم اتخاذ شد. با این طرح در حوزه بهداشت تنوع خدمات گسترش یافت و واحدهای بهداشتی و دسترسی به خدمات ارتقاء یافت.

باقری بیان کرد: قبل از طرح تحول در استان قم ۲۰مرکز جامع در قم فعال بود که بعد از طرح سلامت به ۴۱مرکز ارتقا یافت ضمن اینکه تعداد پایگاه سلامت قبل از طرح تحول از ۵۰ مورد به ۱۳۶پایگاه بعد از طرح تحول سلامت افزایش یافت.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان قم ادامه داد: از میان 41 مرکز جامع 19 مرکز در حاشیه و 22 مرکز در غیر حاشیه قرار دارد از طرفی 58 پایگاه سلامت نیز در حاشیه و 78 مورد در مناطق غیر حاشیه و مرکز شهر واقع شده است که در مناطق کم برخوردار هدف گذاری شد. از این میان 19 مرکز جامع و 92 پایگاه بهداشت، استیجاری است و بقیه به صورت دولتی و مالکیتی است.

باقری گفت: بر اساس سرشماری مرکز بهداشت، قم در سال 94 تعداد 1 میلیون و 218 هزار نفر جمعیت داشت که 437 هزار نفر در حاشیه و 781 هزار نفر در نقاط دیگر قم مستقر هستند.

وی در رابطه با ارتقای نیروی انسانی نیز افزود: برخی از نیروها مانند کارشناس تغذیه، روانشناس و پرستار به طور 100 درصد نسبت به قبل جذب شد در این زمینه قبل از طرح سلامت 339 نفر نیرو داشتیم که به 1016 نیرو افزایش یافت.

وی اظهار کرد: در طرح تحول بر روی آسیب‌های اجتماعی، مشکلات در حوزه روانشناسی، دیابت و فشار خون بررسی های لازم انجام شد. یکی از برکات این طرح، سامانه خدمات الکترونیکی بود که از ابتدای سال 95 اجرایی شد و مدیریت اطلاعات را تسهیل کرد.

وی بیان کرد: در این طرح همه جمعیت حتی جمعیت روستایی در سامانه ثبت نام و به اینترنت وصل شدند، با توجه به این آمار تاکنون ۸۹ درصد کودکان شهر قم، ۷۶درصد نوجوانان، ۴۶درصد جوانان، ۴۹درصد میانسالان و ۳۶درصد سالمندان از خدمات پایگاه بهداشت استفاده کرده اند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: تاکنون 58 درصد از جمعیت قم یک بار به پایگاه مراجعه کرده و بالغ بر 16 میلیون بار مراجعه داشتهایم.

وی با بیان اینکه ارتقای سواد سلامت و خودمراقبتی از طریق آموزش‌های لازم اهمیت زیادی دارد، گفت: در این خصوص سفیر سلامت دانشجویی و دانش آموزی، کارشناسان سلامت روان و کارگاه‌های پیشیگری از اعتیاد و پیشگیری از خودکشی، فرزند پروری و مهارت های زندگی از جمله طرح ها و ظرفیت های لازم در ارتقای سلامت است.

باقری عنوان کرد: در طرح های اموزشی 26 هزار دانش آموز و والدین تحت آموزش قرار گرفته اند، همچنین 22 دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد در ادارات و 200 همایش و نمایشگاه پیرامون مبارزه با مواد مخدر برگزار شده است.

وی اظهار داشت: مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مانند قند و چربی خون نیز اهمیت زیادی دارد، از این رو افراد بالای 30 سال به طور رایگان معاینه می شوند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان قم یادآور شد: 22درصد از مردم فشار خون و قند دارند که در این باره آیتم های خطر سنجی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی مرگ بیماری قلبی عروقی و سرطان هاست، عنوان کرد: در این خصوص 6 مرکز به طور رایگان غربال‌گری روده بزرگ را بین افراد 50 تا 70 انجام می دهد. تاکنون 10 هزار زوج، مشاوره ازدواج را گذرانده‌اند و طرح های باروری سالم، فرزندآوری مناسب و مکمل درمانی اجرایی شده است. همچنین 2 میلیارد تومان قطره آهن و مکمل ها رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است و در نهایت 20 درصد از خانواده ها نیز با انواع مخاطرات آشنا شدند.

نظرات بینندگان