arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

لاریجانی: تفکر دینی بدون عقلانیت دچار تحجر می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس شورای اسلامی شهید سیدمصطفی خمینی را شخصیتی آبدیده خواند و گفت: باید این شخصیت به نسل جوان معرفی شود.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی گفت: باید نسل جوان با این شخصیت آشنا شوند، زودتر از این باید برای این شخصیت بزرگ انقلاب بزرگداشت گذاشته می‌شد تا سلوک سیاسی و شخصیت ایشان شناسایی می‌شد که البته بعد از ۲۰ سال هم این اتفاق خوب است. تلاش‌های علمی و زندگی پرماجرای ایشان در قم و نجف از ایشان شخصیتی آبدیده ساخت.

لاریجانی: تفکر دینی بدون عقلانیت دچار تحجر می شود

اهم اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*امام هیچگاه خارج از اندازه حرف نمی‌زدند. سنگین‌ترین صحبتی که امام راجع به یک رژیم داشتند مربوط به آمریکا بود که آن را شیطان بزرگ نامیدند و شاید کسی هم باور نمی‌کرد.

*من زمانی از ماهاتیر محمد پرسیدم که امام آمریکا را شیطان بزرگ دانسته اما شما جور دیگری عمل می‌کنید،‌ او گفت برای ما آمریکا گاو شیردهی است که ما از شیرش استفاده می‌کنیم اما شما شاخش را گرفته‌اید. البته این فهم درستی نبود و پیش از آنکه یک حیوان درنده اهلی نشود،‌ نمی‌توان شیرش را دوشید.

*اخیرا در سن‌پترزبورگ دیدم یکی از روسای مجالس کشورهایی که با آمریکا مرتبط است و مقام دوستی با این کشور دارد گفت که آمریکایی‌ها شیطان هستند در حالی که آن مرد بزرگ آن زمان راجع به آمریکا این فهم را داشت و حالا امروز بیش از گذشت ۳۰ سال این حرف از کشورهای دوست آمریکا هم شنیده می‌شود.

*{با اشاره به این سخن امام خمینی که حاج آقا مصطفی را آینده اسلام نامیده بودند} از این سخن امام باید فهم کنیم که چه خصوصیاتی در این سلسله از رهبران در انقلاب وجود داشته است.

*وقتی امام خطاب به حاج آقا مصطفی می گویند «شما امید آینده اسلامید»، باید توجه داشت که ایشان چه ویژگی را داشتند که امام چنین تعبیری کرده اند، یکی از ویژگی های رهبران انقلاب که برخی شهید شدند و برخی هستند آن است که فدایی اسلام بودند. از آبروی خود برای اسلام مایه می گذاشتند، این ها را در خاطرات آیت الله هاشمی نیز می توان دید که به امام فرمودند من حاضرم برای انقلاب هر کاری کنم اما شما مرا محاکمه کنید. شهید بهشتی نیز همینطور بودند، نه تنها از سوی باند بنی صدر و منافقان بلکه از سوی دوستداران انقلاب نیز مورد هجمه قرار می گرفتند اما ایشان صبوری می کرد چراکه آبرویش را با خدا معامله کرده بود.

*{با اشاره به مراسمی که شهید بهشتی در آن سخنرانی داشتند} جلسه سنگینی بود و ایشان درباره مشکلات انقلاب سخن می گفت، و عده ای قصد بر هم زدن جلسه را داشتند اما ایشان صبوری کرد چرا که می خواست با آبروی خود انقلاب را حفظ کند. حاج آقا مصطفی هم چنین بود اما در پس آن خورشید پیشوای انقلاب دیده نمی شدند و نمی خواستند به چشم بیایند.

*حکومت کردن نیاز به فدایی هایی دارد، این افراد امور را جفت و جور کنند و این فدایی ها باید بصیرت داشته باشند.

*دومین نکته ای که امام برآن تاکید داشتند، این است که اصالت روحانیت حفظ شود؛ کشمکش های بر سر روحانیت پیش از انقلاب درباره اسلام صفوی و علوی مطرح می شد که باعث مناقشاتی در کشور شد. امام در سخنرانی بعد از شهادت حاج آقا مصطفی سخنرانی بسیار زیبایی دارند مبنی بر اینکه فقه و احکام اسلام را از ابتدا روحانیت حفظ کرده است.

*باید توجه داشت اینکه گفته می شود برخی از علما در گذشته با سلاطین متصل شده اند و برای ترویج دین بوده است، آن ها آخوند درباری نبودند و این اشتباهی است که برخی از نویسندگان بیان می کنند. آن ها گذشت و مجاهده کرده اند تا اسلام را حفظ کنند. این درباری شدن نیست، این انسان سازی است.

*تشیع بیشترین تقرب به عقلانیت را داراست، امام و یاران نزدیک ایشان قرائتی از دین را قبول دارند که بر مبنای عقلانیت است و برداشت های دینی از عمق بیشتری برخوردار است. بر اساس این دیدگاه، فرهنگی که در جامعه ایجاد می شود بر پایه عقلانیت است، برخوردشان با پدیده های مختلف عقلانی بوده و بعد ها مشخص شد این رویکرد توان تاب آوری در برابر مسائل مخالف را دارد.

*جامعه ای که تفکر دینی آن از عقلانیت برخوردار نشود یا دچار تحجر می شود یا اثباتی گری.

*گاهی استکان حاج آقا مصطفی را به دلیل آنکه فلسفه تدریس می کرده است، می شستند، بحث وحی و عقل و تقابل و تغایر آن ها، در هیچ دوره ای آنگونه که در غرب مطرح بوده است برای ما مطرح نبوده است. در تاملات حاج آقا مصطفی دقت نظر فلسفی و نگاه نقادانه وجود دارد.

*{با اشاره به شیوه نقد مرحوم حاج آقا مصطفی در رد تسلسل و پذیرش رویکرد فارابی در این راه} این رویکرد می تواند به خودباوری فرهنگی منجر شود و این به معنای این نیست که ما روحیه حماسی را نفی کنیم. روحیه حماسی همراه با تفکر عقلانی است و این را می توان در مشی ائمه هم دید.

نظرات بینندگان