arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

دو منطقه در شمال ایتالیا به همه پرسی خودمختاری رای مثبت دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسای دو منطقه ثروتمند ونتو و لومباردی در شمال ایتالیا اعلام کردند که در همه‌پرسی‌های خودمختاری در این دو منطقه به پیروزی دست یافته‌اند؛ همه‌پرسی‌هایی که هدفشان به دست آوردن اختیارات مضاعف و درآمدهای مالیاتی بیشتر از دولت مرکزی رم است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود آنکه این دو همه‌پرسی غیرالزام‌آور بودند اما رهبران این دو منطقه همسایه یکدیگر امیدوار هستند که نتیجه مثبت در دو همه‌پرسی بتواند دست آنها را در مذاکرات با دولت ایتالیا تقویت کند.

این رهبران که از حزب ضد مهاجرت و ضد اروپای لیگ شمالی هستند می‌خواهند علاوه بر کسب درآمد مالیاتی بیشتر از دولت مرکزی خودمختاری بیشتری در حوزه‌هایی نظیر، مهاجرت،‌ امنیت، آموزش و محیط زیست به دست آورند.

لوکا زایا، رئیس منطقه ونتو در شهر ونیز گفت: این اتفاق مثل مهبانگ در اصلاحات اساسی است. ما مطمئن هستیم و من امیدوارم رم درک کند که این نتیجه تنها خواسته یک حزب سیاسی نیست بلکه اینها خواسته مردم هستند.

در شهر میلان روبرتو مارونی، رئیس منطقه لومباردی نیز گفت: این دو منطقه می‌توانند نیروهایشان را متحد کنند تا دست به مبارزه قرن بزنند.

این دو رهبر گفته‌اند که با شوراهای منطقه‌ای خود دیدار خواهند کرد تا قبل از رفتن به شهر رم برای دیدار با پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا درخواست‌هایشان را نهایی کنند.

با این حال همه‌پرسی‌های برگزار شده در این دو منطقه شمال ایتالیا برخلاف همه‌پرسی اخیر کاتالونیا هدفش استقلال نبود و با تایید دادگاه قانون اساسی ایتالیا برگزار شدند.

با این حال این جنبش کسب خودمختاری می‌تواند تبدیل به تهدیدی قدرتمند علیه مقام‌های رم شود.

دو منطقه ونتو و لومباردی مجموعاً مسئول ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایتالیا بوده و میزبان یک چهارم رای‌دهندگان این کشور هستند.

مارونی گفت: در همه‌پرسی منطقه تحت امرش ۹۵ درصد آراء رای مثبت به خودمختاری بوده است و در این همه‌پرسی بیش از ۴۰ درصد از مجموع ۸ میلیون رای‌دهنده لومباردی شرکت کرده‌اند.

این نتیجه خیلی بیشتر از انتظاری است که او برای کسب رای مثبت ۳۴ درصدی در این همه‌پرسی داشت.

در منطقه ونتو نیز حدود ۶۰ درصد از چهار میلیون رای‌دهنده این منطقه در آن شرکت کردند که اعلام شد ۹۸ درصد آن به خودمختاری رای مثبت دادند.

حزب دموکراتیک ایتالیا که رهبری دولت این کشور را در دست دارد با انتقاد از این همه‌پرسی گفت که این آرای غیرالزام‌آور هیچ بار قانونی ندارد و صرفا اتلاف هزینه و منابع بوده‌اند.

با این حال این پیروزی می‌تواند باعث تقویت جایگاه حزب لیگ شمالی در آستانه انتخابات سراسری سال آینده شود.

انگیزه برگزاری این همه‌پرسی این بود که بیش از حد درآمدهای مالیاتی مناطق شمالی به مناطق کم تاثیر جنوبی داده می‌شود.

علاوه بر حزب لیگ شمالی دو حزب دیگر یعنی حزب پوپولیست "۵ ستاره" و حزب فورزا ایتالیا سیلویو برلوسکنی نیز از این همه‌پرسی حمایت کردند.

نظرات بینندگان