arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

حمایت جانسون از راه حل دیپلماتیک برای کره‌شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس قرار است امروز (دوشنبه) سخنرانی از دونالد ترامپ درخصوص "تدارک همه گزینه‌ها" در مقابل با تهدید هسته‌ای کره شمالی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اکسپرس، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در این سخنرانی که بخش‌هایی از آن توسط وزارت خارجه این کشور منتشر شده تاکید خواهد کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا "مطلقا وظیفه دارد" از کشورش و هم‌پیمانانش در برابر تجاوز حکومت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی محافظت کند.

او همچنین از آمریکا خواهد خواست حمله نظامی علیه ارتش این دیکتاتور کره شمالی را منتفی نداند.

او این سخنرانی را در یک کنفرانس درباره امنیت جهانی که از سوی اندیشکده امور خارجه "چتم هاوس" سازماندهی شده، ایراد کند.

او قرار است در این سخنرانی تصریح کند: کیم جونگ اون و جهان باید درک کنند که وقتی چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا یک حکومت تحت رهبری مردی را می‌بیند که نه تنها تهدید به خاکستر کردن نیویورک می‌کند بلکه در آستانه دستیابی به قدرت لازم برای عملی کردن تهدیدش است، من نگران خواهم شد که رئیس‌جمهور آمریکا صرف نظر از اینکه چه کسی باشد مطلقا وظیفه خواهد داشت تا همه گزینه‌ها را تدارک ببیند تا نه فقط مردم آمریکا بلکه همه کسانی که زیر چتر هسته‌ای آمریکا پناه گرفته‌اند را ایمن نگه دارد.

سخنرانی او بر نقش معاهده عدم اشاعه هسته‌ای در محدود کردن ترویج سلاح‌های کشتار جمعی از سال ۱۹۷۰ تاکنون متمرکز خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس خواهد گفت: دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه‌های تلاش شده و آزموده شده برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای هستند.

همچنین جانسون خواهد گفت که چطور بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای بسیاری تصمیم گرفتند "عاقلانه" از حفاظت "چتر هسته‌ای ارائه شده توسط آمریکا" برخوردار شوند.

جانسون در این کنفرانس در مرکز شهر لندن اظهار می‌دارد: کشورها هم در اروپا و هم در آسیا یک چنین حفاظتی را پذیرفتند و این تعهد را باید یکی از بزرگترین مشارکت‌های آمریکا در یک دوره بی‌سابقه صلح و موفقیتی که همه ما در آن زندگی کرده‌ایم، دانست.

وی ادامه داد: این پیشنهاد و تضمین آمریکا توانست اتفاق نظر جهانی را در قالب معاهده عدم اشاعه هسته‌ای ۱۹۷۰ امکان پذیر کند. به موجب این معاهده ۱۹۱ کشور گردهم آمدند تا نقش ویژه پنج قدرت هسته‌ای موجود را به رسمیت شناخته و تاکید کند که نباید چنین سلاح‌هایی بیشتر از این گسترش یابد.

جانسون گفت: تکنولوژی هسته‌ای باید به این شرط در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد که منحصرا برای اهداف غیرنظامی استفاده شود. این یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ است.

همچنین بوریس جانسون در این سخنرانی تحسین ویژه‌ای از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا خواهد کرد و قرار است در این سخنرانی حمایت ویژه‌ای از توافق هسته‌ای با ایران ارائه کند.

این در حالی است که هم رکس تیلرسون و هم توافق هسته‌ای با ایران مغضوب دونالد ترامپ واقع شده‌اند.

جانسون خواهد گفت: اکنون ما به دوراندیشی مربوط به معاهده ان‌پی‌تی بیش از هر زمان احتیاج داریم و نه فقط این معاهده را حفظ کنیم بلکه یکی از ارزشمندترین توافقات حاصل از آن یعنی توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.

جانسون اظهار داشته است: اکنون زمان آن رسیده که کره شمالی مسیر خود را تغییر دهد.

او استدلال خواهد کرد که راه حل‌های دیپلماتیک برای بحران کره شمالی هنوز در دسترس هستند اگرکه این حکومت مسیرش را تغییر دهد اما گزینه نظامی هم باید روی میز باشد.

نظرات بینندگان