arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

مقام سعودی در رقه چه می‌کند؟/ انور عشقی: سفر با هماهنگی آمریکا بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس به استان رقه سوریه در شرایط کنونی با آینده این استان بی ارتباط به نظر نمی‌رسد.

انور عشقی رئیس مرکز مطالعات «خاورمیانه» با اشاره به سفر ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی به رقه گفت: این سفر با هماهنگی آمریکایی ها صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری «العربی 21»، انور عشقی نظامی بازنشسته و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و قانونی «خاورمیانه» در تشریح جزییات سفر ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس به رقه گفت: این سفر با هماهنگی آمریکایی ها صورت گرفت آمریکایی ها نیز از قبل سوری ها را در جریان آن قرار دادند.

وی در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت روسیه توضیح داد، این سفر هیچ گونه تحریکی برای دولت سوریه و دیگران به شمار نمی آید زیرا با هماهنگی آمریکا و به همراهی یک ژنرال آمریکایی صرت گرفت و به نظر می رسد آنان سوریه را در جریان این موضوع قرار دادند.

به گفته وی، دولت سوریه در خصوص این سفر هیچ گونه اظهار نظری که حاکی از تحریک آمیز بودن آن باشد، نداشت.

این در حالی است که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از زبان تعدادی از مترجمان و مشاوران خود اعلام کردند که مسئولان سعودی به منظور بررسی اوضاع منطقه راهی رقه شدند و هدف آنان گوش دادن به بحث و بررسی ها در این شهر بود نه مشارکت در آن و در جریان این سفر از کمیته بازسازی رقه دیدن کردند.

به گزارش پایگاه خبری « العربی الجدید»، در حالی که اهالی استان رقه سوریه تصویر مبهمی از آینده دارند، فرماندهان کُرد نقشه توسعه نفوذ خود در سوریه تا این استان که بیشتر اهالی آن عرب هستند، در سر می پرورانند و در واقع برای تحقق این هدف نقشه های جدیدی طراحی کرده اند.

اما سفر ثامر السبهان وزیر مشاور امور خلیج فارس عربستان سعودی به رقه که چهارشنبه گذشته با همراهی فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی علیه داعش صورت گرفت و عکس هایی که خبرگزاری ها در این خصوص منتشر کرده اند، با آنچه در بالا در مورد آینده رقه گفته شد، بی ارتباط نیست.

در این میان یک منبع ویژه در رقه که خواست نامش فاش نشود، گفت، این وزیر سعودی برای ورود به رقه از راههای نظامی ائتلاف بین المللی در عراق یا اردن عبور کرده است و از طریق خاک ترکیه وارد این استان نشد.

به گفته این منبع هدف اصلی این سفر نه حمایت از مهاجران از رقه بلکه تحویل 20 تا 30 عضو سعودی تبار داعش است و در جریان تحویل آنان قول داد که برخی طرح های خدماتی را برای استان رقه راه اندازی کند.

در این میان برخی کارشناسان سیاسی در گفت‌وگو با رسانه های مختلف عربی تاکید کردند که هدف السبهان از این سفر تحویل گرفتن اعضای سعودی تبار داعش نبود بلکه ابعادی فراتر از این دارد و اینکه عربستان در این مرحله آماده کمک مالی به بازسازی رقه باشد، قابل تایید نیست بلکه این اقدام با هماهنگی بین المللی و برگزاری کنفرانس منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد که در جریان آن هزینه مالی بازسازی این استان بین کشورهای متعدد تقسیم می شود که در این صورت بازسازی فقط به رقه محدود نمی شود بلکه سراسر سوریه را در برخواهد گرفت.

این کارشناسان سیاسی سپس به مقایسه اوضاع موصل و خرابی های آن با وضعیت رقه در سوریه پرداخته و خاطرنشان کردند که هیچ کنفرانسی برای فراهم کردن مقدمات بازسازی موصل برگزار نشده است در حالی که حرف و حدیث زیادی در مورد بازسازی رقه شنیده می شود.

این ارزیابی به معنی ماموریت اطلاعاتی السبهان است زیرا وی وزیر مشاور در امور خلیج عربی است و رقه در چارچوب وظیفه شغلی او قرار ندارد.

اما در خصوص ماجراجویی این وزیر مشاور سعودی در همراهی رهبران کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» باید گفت که این اقدام برای ترکیه تاثیر منفی خواهد داشت و شاید همراهی فرستاده آمریکایی با السبهان پیامی دو جانبه به آمریکا و روسیه باشد که در پی موضوع قرارداد خرید موشک های اس -400 در سفر ملک سلمان به مسکو مطرح می شود، به این معنی که این قرارداد و قرارداد خرید موشک های تاد آمریکا هنوز روی کاغذ است و عربستان هزینه هیچ یک از این قراردادها را نپرداخته است.

اما این منبع عرب در مورد معمای بیرون رفتن اعضای خارجی داعش از سوریه و اینکه چه طرفی گفت‌وگو با این گروه را رهبری کرد و این اعضا به کجا رفته اند؟ توضح داد که این افراد از رقه راهی مقاصد مختلف از جمله دیرالزور شدند و برخی دیگر نیز خود را تسلیم نیروهای ائتلاف بین المللی و نیروهای دموکراتیک سوریه کردند و عده ای نیز به ترکیه رفتند.

در این میان اخباری که هفته گذشته از رقه رسید حاکی از این بود که یک طرف فرانسوی به نمایندگی از ائتلاف بین المللی علیه داعش با اعضای خارجی این گروه از جمله فرانسوی تبارها گفت وگو کرد و بزرگان عشایر منطقه نیز مقدمات تسلیم اعضای سوری داعش را فراهم کردند.

آمریکا اکنون هیچ طرحی برای اداره رقه ندارد و اتحادیه اروپا نیز هیچ رویکردی در قبال بازسازی این شهر اتخاذ نکرده است و در این خصوص مشارکت نخواهد داشت.

خرید زمین های رقه از سوی کُردها به دو برابر قیمت

همزمان با اعلام پایان نبرد رقه از سوی فرماندهان دموکراتیک در روز جمعه گذشته، منابع محلی در «عین عیسی» و روستاهای حومه آن از آغاز خرید زمین های کشاورزی و تجاری از سوی کُردها خبر داده و گفتند آنان این زمین ها را به دو برابر قیمت سال 2011 خریداری می کنند.

علاوه بر این نقشه های کُردی در شمال سوریه موجود است که در آن مناطق «تل ابیض» تا روستای «تل السمن» در فاصله 40 کیلومتری شمال رقه ترسیم شده است که با ترکیه 70 کیلومتر مرز مشترک دارد، حال آنکه از مجموع 630 روستای تل ابیض فقط 27 روستا کُرد نشین هستند که همگی در غرب تل ابیض قرار دارند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: انور عشقی ، رقه ، داعش
نظرات بینندگان