arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

پس از کاتالونیا، شمال ایتالیا خواهان خودمختاری بیشتر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از برگزاری همه پرسی کاتالونیا در اسپانیا موج همه پرسی استقلال به ایتالیا رسیده است. دو ناحیه خودمختار لمباردی و ونتو در این کشور قصد دارند تا با برگزاری همه پرسی خواهان افزایش حدود اختیارات نهادهای محلی از دولت مرکزی شوند. این رفراندوم امروز بیست و دوم اکتبر در این دو ناحیه ثروتمند ایتالیا برگزار می شود.

همه پرسی این دو ناحیه که تحت نفوذ حزب دست راستی و «مرکزگریز» لیگا نورد (اتحادیه شمالی برای استقلال پادانیا) هستند برای تشکیل کشور مستقل نیست بلکه تلاشی است برای کسب خودمختاری بیشتر از دولت مرکزی در مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی.

ناحیه «ونتو» ثروتمند ترین و صنعتی ترین ناحیه ایتالیا است که توسط دولت محلی خودمختار اداره می‌شود. اگرچه این ناحیه تنها ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را تامین می کند اما مرکز این منطقه، ونیز با جذب بیش از ۶۰ میلیون گردشگر در سال، درآمد سالیانه بسیاری دارد.

منطقه «لمباردی» با ۱۱ استان، پرجمعیت ترین ناحیه ایتالیا محسوب می شود و بدلیل موقعیت جغرافیایی، کشاورزی، و جذب صنایع از ثروتمندترین نواحی این کشور است. یک پنجم تولید ناخالص ملی ایتالیا توسط این ناحیه تامین می شود.

از جمعیت ۶۰ میلیونی ایتالیا، یازده میلیون نفر، ساکنین این نواحی می توانند در همه پرسی امروز شرکت کنند. مشارکت کنندگان برای رای دادن باید به شعبه های اخذ رای مراجعه کنند و امکان رای دادن از طریق پست و یا اینترنت وجود ندارد.

این همه پرسی هیچگونه اجبار قانونی برای قانونگذاران منطقه ای ایجاد نخواهد کرد. در ناحیه ونتو از مشارکت کنندگان پرسیده شده : «آیا می خواهید تا به ونتو در موارد بیشتر خودمختاری داده شود؟» و سوال همه پرسی در لمباردی این است که: «آیا مایلید که در چارچوب وحدت ملی و در ارتباط با بند ۳ ماده ۱۱۶ قانون اساسی، لمباردی از دولت مرکزی بخواهد تا اختیارات بیشتری را در راه خودمختاری به این ناحیه بدهد؟»

برگزاری این همه پرسی هیچ منع قانونی ندارد. قانون اساسی ایتالیا به نواحی این اجازه را می دهد تا از دولت مرکزی در زمینه های تجارت خارجی، حقوق کار، بهداشت، سیاست های انرژی و حمل و نقل درخواست استقلال بیشتر کنند.

سیاستمداران این نواحی معتقدند که باید در زمینه های مهاجرت، مالیات و امنیت نیز استقلال بیشتر از دولت مرکزی داشته باشند.
فرماندارهای این دو ناحیه این همه پرسی را برگه مذاکره برای کسب این اختیارات می دانند. منتقدان آنها میگویند که این همه پرسی حرکتی پوپولیستی و عوام فریبانه است. سال آینده در لومباردی انتخابات شورا برگزار می شود و از نظر منتقدان همه پرسی ۲۲ اکتبر تبلیغات حزبی خاص برای این انتخابات است.

نظرات بینندگان