arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

دلیل مرگ پابلو نرودا سرطان نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیمی متشکل از دانشمندان کشورهای مختلف روز جمعه، بیست و هشتم مهرماه اعلام کردند پابلو نرودا، شاعر مشهور شیلی به دلیل ابتلا به سرطان یا سوء تغذیه نمرده است. در حالی که علت مرگ نرودا سرطان پروستات اعلام شده بود، با اعلام نتیجه تحقیقات، یکی از مهمترین رازهای شیلیِ پس از کودتا وارد مرحله تازه ای شد.

این گروه دانشمندان علم پزشکی هنوز دلیل واقعی مرگ نرودا را اعلام نکرده اند. برخی بر این باورند که اعتقاد نرودا پس از روی کار آمدن آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی، و به دستور او کشته شده است.

دکتر آئوورلیو لونا یکی از اعضای گروه دانشمندان گفت که متخصصان پزشکی قانونی مطمئن هستند که جواز مرگ صادر شده برای نرودا درباره ضعف بدنی به دلیل سرطان با واقعیت تطبیق ندارد.

پیکر نرودا در سال ۲۰۱۳ نبش قبر شد و در تحقیقات انجام شده نمونه ای از سم در بدن او پیدا نشد. خانواده و راننده نرودا درخواست کرده بودند تحقیقات بیشتری صورت گیرد. در سال ۲۰۱۵ هم دولت شیلی اعلام کرد احتمال دارد عاملی خارجی باعث مرگ او شده است.

نرودا، برنده جایزه نوبل، بیشتر به دلیل اشعار شاعرانه اش مشهور است. او در عین حال دوستی نزدیکی با سالوادور آلنده، رئیس جمهوری سوسیالیست شیلی داشت که به دست پینوشه سرنگون شد. نرودا در زمان مرگ ۶۹ سال داشت.

نظرات بینندگان