arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶
المانیتور:

آمریکا چگونه در حال کاهش نفوذ ایران در عراق از طریق نزدیک کردن بغداد و ریاض است؟ / جزئیات نقشه راه کاخ سفید برای آشتی عراق و عربستان

در کنفرانسی که به میزبانی بنیاد دفاع از دموکراسی انجام شد، ژنرال مک مستر عنوان کرد: "در عراق، به راحتی می توان حرف زد و به سختی می توان عمل کرد. آنچه که دوست داریم در عراق ببینیم عراقی پایدار و باثبات است که با ایران همسو نیست".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا چگونه در حال کاهش نفوذ ایران در عراق از طریق نزدیک کردن بغداد و ریاض است؟  / جزئیات نقشه راه کاخ سفید برای آشتی عراق و عربستان
المانیتور نوشت: وزیر امور خارجه امریکا، رکس تیلرسون به ریاض سفر می کند تا در جلسه افتتاحیه شورای هماهنگی عربستان سعودی- عراق شرکت کند. این اقدام، در جهت گسترش روابط بین عراق و عربستان و بخشی از تلاش های امریکا با هدف جدایی بغداد از ایران و نفوذ غالب ایرانیان است.

به گزارش «انتخاب»؛ مقامات ارشد دولت ترامپ می گویند که آنها مقابله با نفوذ بیش از حد ایران در عراق را جزء اصلی استراتژی در جهت عراقی قدرتمند می دانند.

هربرت ریموند مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، نگاه امریکا به عراق را در 19 اکتبر توضیح داد.

در کنفرانسی که به میزبانی بنیاد دفاع از دموکراسی انجام شد، مک مستر مدعی شد: "در عراق، به راحتی می توان حرف زد و به سختی می توان عمل کرد. آنچه که دوست داریم در عراق ببینیم عراقی پایدار و باثبات است که با ایران همسو نیست".

او ادعا کرد: "کاری که دوست داریم انجام دهیم این است که به عراقی ها کمک کنیم داعش را از بین ببرند و دیگر به این گروه اجازه بازگشت ندهند ".

مک مستر مدعی شد: «امریکا علاقه شدیدی به قدرتمند بودن کشور عراق دارد. دیگر کشورها به طور خاص ایران، که در داخل عراق مشغول عملیات هستند و کشور عراق را تخریب می کنند، در تلاش برای حفظ عراق به صورت کشوری همیشه ضعیف هستند و در این کشور کاری را انجام می دهند که می توان آن را مدل حزب الله نامید. به طوریکه شما دولت ضعیفی دارید، دولتی که عمدا تضعیف شده و ... متکی به ایران است.»

تقویت روابط عراق با رقیب تراز اول منطقه ای ایران یعنی عربستان سعودی، راهی است که واشنگتن و متحدان غربی در تلاش برای خنثی سازی قدرت ایران و تشویق به جدایی عراق از ایران بکار می گیرند. این روابط نوظهور، در یک سری از ملاقات ها، دیدارها و اقدامات چند ماه گذشته توسط سیاست مداران شیعه عراقی از جمله مقتدی التصدر مشهود است. بعلاوه، سفر نخست وزیر عراق حیدر العبادی به جدّه، عربستان سعودی، در ماه ژوئن گذشته؛ سخنرانی در ماه آگوست در زمینه برنامه هایی که برای اولین بار از سال 1990، در تاریخ 18 اکتبر، موجب بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر در مرز عربستان-عراق می شود.

با ادامه قوت گیری روابط بین عراق و پادشاهی عربستان، اولین پرواز تجاری از ریاض به بغداد پس از نزدیک به 27 سال انجام شد. برت مک گرک، فرستاده ویژه رئیس جمهور امریکا در ائتلاف مقابله با داعش در 19 اکتبر در توئیتی نوشت، این نخستین پرواز تجاری بین عراق و عربستان پس از 27 سال است.

یک منبع دیپلماتیک به المانیتور گفت: آغاز ایجاد روابط بین عراق و عربستان توسط مک گرک صورت گرفت و در 18 ماه گذشته، خود او و معاون پیشین وزیر امور خارجه در روابط خاور نزدیک، استوارت جونز با برگزاری جلساتی در پایتخت هر دو کشور آن را اجرایی کردند و پس از آن، تهیه نقشه راه برای پیشرفت در این روابط صورت گرفت. این منبع گفت: مرحله اصلی- که توسط تیرلسون در اولین هفته های حضورش در دولت انجام شد- این بود که الجبیر در فوریه گذشته به بغداد سفر کرد. این سفر پیشرفتی بود که نتایج آن عبارتند از: سفر العبادی یه جدّه، بازگشایی مرز، پروازهای مستقیم و مراسم افتتاحیه کمیته مشترک .

مگ گرگ همراه با وزیر عربستان در امور خلیج فارس ، سامر السبهان، مناطقی از سوریه شمالی را که از دست داعش آزاد شده بود، بازدید کرد تا در مورد بازسازی مناطق بحث و گفتگو کند. در جلسه ای در تابستان امسال، مک گرک افزایش حجم روابط تجاری عربستان-عراق را "کاملا موفقیت امیز" توصیف کرد.

مک گرگ در جلسه با وزیر دفاع، جیم متیس، در 21 آگوست گفت: "در عربستان سعودی، برخی پیشرفت های قابل توجه در حال شکل گیری است، از جمله روابط نزدیک با عراق که حقیقتا رخدادی تاریخی است".

در 19 اکتبر، العبادی گفت وی تماسی از جانب شاه عربستان سلمان بن عبدالعزیز داشته است؛ و از او "برای شرکت در اولین جلسه هماهنگی دوجانبه در هفته آینده دعوت به عمل آورده است".

هیثر ناورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در روز پنج شنبه اعلام کرد: "ما روابط بین عراق و عربستان را روابط خوبی می دانیم که میزان آن رو به افزایش است. ما دولت های مختلفی را در منطقه دیده ایم که در مورد خواسته شان برای مشارکت در بازسازی برخی از این کشورها، عراق و سوریه، سخن می گویند. ما قطعا از عراق حمایت می کنیم و پذیرای برخی از آن کشورها برای ایفای نقش در بازسازی کشور هستیم. بنابراین، حدس من این است که می توان گفت وقتی حرف از تلاش برای خنثی سازی ایران است، زوایای دیگری هم وجود دارند که قطعا می توانیم روی آن کار کنیم.

دیپلماتی اروپایی در 20 اکتبر گفت: استراتژی دیپلماتیک در تلاش برای مقابله با رفتار ایرانیان در ایجاد بی ثباتی در منطقه عبارتست از تلاش برای تلفیق مجدد عراق در دنیای عرب. در این زمینه از جانب عربستان، پیشرفت هایی صورت گرفته است.

اما در مورد جایگاه امریکا برخی اختلاف نظرها وجود دارد. افزایش مراودات عراق-عربستان، موجب می شود امریکا و ایران بار دیگر در کرکوک خود را در یک سو ببیند، که پشتیبانی از اقدامات دولت مرکزی عراق برای باز پس گیری شهر چالش خیز کرکوک از کنترل کردها است. هم واشنگتن و هم تهران مخالف رفراندوم استقلال حکومت منطقه ای کرد هستند که در ماه گذشته صورت گرفت و هر دو کشور اصرار دارند عراق کشوری منسجم باقی بماند.

مک مستر گفت: "آنچه در عراق اتفاق می افتد پیچیدگی بسیاری دارد و در حال حاضر مرتبط با رفراندوم کردستان است. ما باید تلاش کنیم این مناقشه را به روشی میانجی گری کنیم که دوستان کرد مان از آزادی، امنیت و رفاهی که در طی سالها به دست آورده اند، لذت ببرند و رنجی متحمل نشوند؛ از طرفی ما باید عراق را نیز در مسیر نیرومندسازی حفظ کنیم و اجازه ندهیم با ایران همسو شود".

 

نظرات بینندگان