arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

نامه فرمانده پیشمرگه‌ها به آیت‌الله سیستانی برای مداخله در بحران کرکوک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده بخشی از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله سیستانی از ایشان خواست برای ممانعت از فروپاشی روابط تاریخی مشترک بین شیعیان و کردها وارد عمل شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، در متن نامه سیروان بارزانی، فرمانده نیروهای پیشمرگ در محور غرب اقلیم کردستان به آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان آمده است: "آنچه در عرصه سیاسی شاهد آن هستیم از جمله درگیری‌ها میان کرد و شیعه و درگیری‌های نظامی بین نیروهای پیشمرگ و حشد شعبی مساله‌ای ناخوشایند است، ما یقین داریم فتوای جنابعالی برای تشکیل نیروهای حشد شعبی مقابله با نیروهای تروریستی داعش، گروه‌های تکفیری و حفظ کرامت و جان مردم عراق بود نه فتوایی برای جنگ با برادران کرد."

در ادامه این نامه آمده است: "ما شاهد مواضع باشکوه و فتواهای حکیمانه شما هستیم، ما به درایت کامل جنابعالی درباره ظلم و ستمی که توسط رژیم‌های سابق بر مردم کرد و شیعه روا شده، اطمینان داریم. ما در مبارزه با دیکتاتوری و کشتار جمعی یک مسیر مشترک را طی کردیم و امیدواریم که این تاریخ مشترک با تشویق طرف‌های خارجی که فقط به دنبال منافع‌ خود هستند، تحریف نشود. روزهای گذشته ثابت کردند جنگ میان ملت ما و ریختن خون آنها در درگیری‌ها به نفع هیچ طرفی نیست. کسانی که دم از حقوق بشر، انسانیت و دموکراسی می‌زنند دست روی دست گذاشته‌اند و تنها شاهد مواضعشان به صورت کلامی و سکوت نامعلوم آنها مقابل درگیری بین نیروهای پیشمرگ و حشد شعبی هستیم.

وی که برادر زاده مسعود بارزانی است در این نامه از آیت‌الله سیستانی خواست برای ممانعت از فروپاشی روابط تاریخی مشترک بین شیعه و کرد و ترمیم شکاف موجود میان ملت عراق به دلیل رویدادهای اخیر در کرکوک، التون کوبری و طوزخورماتو مداخله فرمایند.

بارزانی در ادامه نامه خود آورده است، "آنچه در عرصه درگیری‌های نظامی، جنگ لفظی و تحریک‌های مداوم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم هشداری درباره مرحله خطرناک آتی است که نجات از آن تنها با مداخله جنابعالی و اظهار موضع ملی که حافظ خون ملت این کشور باشد، امکان پذیر است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق ۱۶ اکتبر نیروهای امنیتی را برای برقراری امنیت در کرکوک و مناطق مورد مناقشه به این مناطق اعزام کرد و این نیروها پس از عقب نشینی پیشمرگ‌ها از استان کرکوک، بر بیشتر مناطق این استان و نهادهای دولتی آن کنترل یافتند.

نظرات بینندگان