arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

عواملی که سلامت روان شاغلان را تهدید می‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: حجم بالای کار، ساعات زیاد کاری، محیط فیزیکی و روانی نامطلوب و نبود جو صمیمیت و همکاری از عوامل خطرزا در سلامت روان در محیط کار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: حجم بالای کار، ساعات زیاد کاری، محیط فیزیکی و روانی نامطلوب و نبود جو صمیمیت و همکاری از عوامل خطرزا در سلامت روان در محیط کار است.

دکتر راضی ناصری‌فر در گفتگو با ایسنا،با اشاره به اینکه شعار هفته سلامت روان امسال «سلامت روان در محیط کار» است، اظهار کرد: سلامت روان در محیط کار یعنی مقاومت در برابر استرس‌ها و پیشگیری از پیدایش مشکلات روانی در کارکنان و سالم سازی فضای روانی محیط کار به نحوی که هیچ یک از کارکنان به دلیل عوامل موجود در محل کار، گرفتار آسیب روانی نشوند و کارکنان از فعالیتها و محل کار خود احساس رضایت کنند.

وی گفت: سلامت روان در محیط کار زمانی حاصل می‌شود که فرد با علاقمندی به محل کار خود قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند و هر یک از کارکنان نسبت به محیط کار خود و خصوصا نسبت به جایگاه خود احساس مثبتی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه محیط کار به تنهایی بیماری زا نیست، بلکه شرایط تفکر شخص و بهداشت فردی می‌تواند از عوامل موثر باشد، تصریح کرد: علل متعددی برای افزایش اختلالات روانی در محیط کار ذکر شده که از جمله می‌توان به حجم بالای کار، ساعات زیاد کاری، محیط فیزیکی و روانی نامطلوب و نبود جو صمیمیت و همکاری اشاره کرد که در نتیجه وجود این عوامل در محیط های کاری، علائم استرس از قبیل کاهش میزان بهره وری در کار، کاهش رضایت شغلی، افزایش رفتارهای پرخطر، اختلالات خواب و مشکلات خانوادگی ایجاد می شود.

ناصری‌فر گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی استرس شغلی در جمعیت کاری به طور جدی در حال افزایش است و امروزه استرس شغلی یک جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی هر فرد شده است که سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان اپیدمی جهانی نام برده است.

وی تصریح کرد: در صورت عدم پیشگیری از استرس شغلی، جمعیت کاری متحمل آسیب‌های فراوانی می گردند؛ اما با پیشگیری از استرس شغلی و آموزش های پیشگیرانه به گروههای هدف، این آسیبها کاهش می یابند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه کاهش استرس شغلی، بهره وری را افزایش می‌دهد و سلامت جسم و روان را در پی دارد، تصریح کرد: در هفته سلامت روان که به نام سلامت روان در محیط کار نامگذاری شده است، در تمام شهرستان‌های استان جهت گروه‌های هدف اقدام به آموزش کنترل استرس و مهارتهای زندگی می‌شود.

نظرات بینندگان