arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶

حمایت تیلرسون و ماکرون از اقدامات دولت عراق در کرکوک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر عراق اعلام کرد که واشنگتن همه پرسی کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و از اقدامات دولت عراق برای اجرای قانون حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، دفتر اطلاع رسانی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که العبادی تماس تلفنی را از رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا دریافت کرد.

تیلرسون در این گفتگوی تلفنی تأکید کرد: واشنگتن همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و از وحدت عراق و اقدامات دولت فدرال برای ممانعت از برخورد نظامی و اجرای قانون حمایت می‌کند.

وی افزود: آمریکا به دنبال تکمیل جنگ علیه داعش و آزادی کامل خاک عراق است و از تلاش‌های دولت عراق درباره از بین بردن تروریسم و بازسازی کشور حمایت می‌کند.

العبادی نیز گفت: آنچه در کرکوک رخ داد استقرار مجدد نیروها برای اجرای قانون در این استان بود. این اقدامات قانونی و برای ممانعت از تجزیه و تضعیف کشور بود.

وی افزود: دولت فدرال براساس قانون اساسی خواهان مذاکره است اما مسئولان اقلیم کردستان پاسخی ندادند. اولویت همچنان جنگ با داعش است که به نهایی کردن آن و آزادی تمامی خاک عراق و تأمین مرزها نزدیک شده‌ایم.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در گفتگوی تلفنی با حیدر العبادی اعلام کرد که اقداماتی که دولت در کرکوک اتخاذ کرده قانونی است و با هدف حمایت از جان غیرنظامیان و همزیستی مسالمت آمیز اتخاذ شده است.

ماکرون نیز بر حمایت کشورش از اقدامات قانونی دولت عراق برای حفظ وحدت این کشور و اهمیت ادامه متمرکز شدن بر جنگ با داعش تأکید کرد.

نظرات بینندگان