arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

احتمال طرح استفساریه‌ای در مجلس برای حل مشکل «سپنتا نیکنام»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با بیان اینکه «از نظر این هیات حضور سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا منع قانونی ندارد» از احتمال طرح استفساریه‌ای در مجلس برای حل مشکل عضو زرتشتی شورای شهر یزد خبر داد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «بر اساس نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها هم صلاحیت سپنتا نیکنام به تایید رسیده و هم صحت انتخابات شوراها در یزد تایید شده است» خاطرنشان کرد: اگر موضوع به ما ارجاع شود، با رئیس مجلس و هیات رئیسه جلساتی را برگزار خواهیم کرد و در صورت نیاز استفساریه‌ای را در مجلس برای حل این مشکل مطرح می‌کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: در زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها، سپنتا نیکنام با تایید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر توانست در انتخابات شرکت کند، چرا که از نظر هیات مرکزی منعی برای حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا وجود ندارد. این قانون چندین سال پیش تصویب شده و چند دوره انتخابات شوراها براساس آن برگزار شده است.

وی افزود: اگر قانون نیاز به اصلاح داشته باشد، مجلس باید برای اصلاح قانون ورود کند و مرجع دیگری نمی تواند در قوانین مصوب مجلس که به تایید شورای نگهبان هم رسیده دخل و تصرفی داشته باشد. دیوان عدالت اداری هم برای صدور حکم در مورد سپنتا نیکنام باید به مصوبات مجلس استناد می‌کرد. چرا که هیچ مستندی برای جلوگیری از حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر وجود ندارد.

پارسایی در پایان با بیان اینکه «حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد از نظر قانونی منعی ندارد» تصریح کرد: بهتر است به مردم اعتماد کنیم و وقتی انتخاباتی مراحل قانونی خود را طی کرده و مردم و شهروندان آراء‌ خود را مشخص کرده‌اند به رای آنها احترام بگذاریم.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

نظرات بینندگان