arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

حق‌شناس: اقدامات امنیتی مجلس لطماتی به ماهیت تاریخی میدان بهارستان وارد کرده

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت:طی چند سال گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن نموده که به نظر می‌رسد‌، ادامه آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت:طی چند سال گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن نموده که به نظر می‌رسد‌، ادامه آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.

 به گزارش سرویس شهری انتخاب، محمدجود حق شناس در صحن علی شوری اسلامی شهر تهران گزارش بازدید از میدان بهارستان و محوطه‌ی ازراف مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.

وی گفت:میدان بهارستان یکی از ارزشمندترین فضاهای شهری تهران است. از نظر تاریخی فضای این میدان باقیمانده اندکی از باغ تاریخی نگارستان است. بدنبال تحولات سیاسی صدر مشروطه و با توجه به قرارگیری ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطیت در جبهه شرقی این میدان، طی یک قرن گذشته بخش بسیار مهمی از وقایع سیاسی کشورمان در این میدان شکل گرفته است.

وی ادامه داد:همین وقایع، این میدان را از میراثی متعلق به شهروندان تهرانی، به فضایی شایسته حفظ و نگهداری برای تمامی ایرانیان تبدیل کرده است. به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال نود و پنج، همزمان با روز ملی مشروطه فضای این میدان شامل جداره ها و کف، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملّی رسیده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه علاوه بر نقش تاریخی میدان، بخش مهمی از شبکه و بار ترافیکی قلب پایتخت از طریق این میدان توزیع می‌شود., اعلام کرد:طی چند سال گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن نموده که به نظر می‌رسد‌، ادامه آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص مسائلی به شرح ذیل مطرح است: گفت:نخست؛ احداث ابنیه بلند مرتبه در بخشهای شرقی و جنوبی محوطه مجلس شورای اسلامی: در طراحی معماری این ابنیه علی رغم ارزشهای ملی و بین المللی مجلس شورای اسلامی و قرار گیری در مجاورت آثار تاریخی با ارزش همچون مدرسه‌ی عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار، حفظ ارزش‌های فضایی معماری ایرانی و اسلامی رعایت نگردیده است.

دوم؛ تملک املاک شهروندان در فضا و املاک پیرامون محوطه فعلی مجلس شورای اسلامی: به نظر می‌رسد در صورت ادامه‌ی این روند و بنا بر آثار ترافیکی ناشی از این مسئله، پاره ای از معابر پیرامونی مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان از جمله خیابان فداییان اسلام دچار بار سنگین ترافیکی خواهد شد.

سوم؛ ایجاد محدودیت تردد در خیابان مردم: طرفین این معبر توسط ابنیه در دست احداث محصور گردیده است، لیکن این خیابان از نظر حقوقی کماکان شارع عام تلقی می‌شود.

چهارم؛ ایجاد دیواره آجری در مقابل درب ورودی ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطه، و مسدود نمودن محور ورودی و سیمای شهری این بنا: برای این اقدام بخشی از معبر پیاده رو جبهه غربی اراضی مجلس تصرف شده است.

حق شناس با توجه به بازدید موارد ذیل باید در دستور کار شورای شهر و سایر نهادهای مسئول قرار گیرد:اول : لازم است بر اساس مقررات موضوعه، طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و برنامه های آتی طرح در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد. انتظار می‌رود این طرح با توجه به اقدامات بزرگ و گسترده کالبدی، توسط شورایعالی معماری و شهرسازی بررسی گردد و مصوبات احتمالی آن در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد.

دوم: انسداد و محدودیت تردد شهروندان در خیابان مردم مرتفع گردد. بر اساس اطلاعات اولیه، تردد چند خط از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این معبر انجام می‌شده، که مسیر این خطوط اجباراً تغییر یافته است.

سوم: اجرای دیواره مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفته و در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم اعتراضیه ای صادر کرده. شایسته است اسناد و مدارک مرتبط با طراحی معماری این دیوار، سریعاً در اختیار سازمانهای مذکور قرار گیرد تا انطباق آن با ارزش‌های فضایی و تاریخی میدان بررسی گردد.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

برچسب ها: بهارستان ، دیورارکشی
نظرات بینندگان