arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

آمریکا احتمال مذاکره مستقیم با کره شمالی را رد نکرد/توافق توکیو-واشنگتن بر اعمال فشار دیپلماتیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند ساعت پس از آنکه پیونگ‌یانگ هشدار داد، ممکن است هر لحظه یک جنگ اتمی درگیرد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد واشنگتن احتمال مذاکرات مستقیم با کره شمالی را رد نمی‌کند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی مساله‌ای است که مدت‌هاست از سوی برخی کشورها به ویژه چین درخواست شده اما واشنگتن و ژاپن تمایل ندارند مادامی که پیونگ‌یانگ هدف خود برای ساخت یک موشک اتمی را دنبال می‌کند با این کشور منزوی به پای میز مذاکرات بیایند؛ موشکی که قادر است آمریکا را هدف گیرد.
 
جان سالیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای ژاپنی خود در توکیو گفت: در نهایت ما احتمال برگزاری مذاکرات مستقیم با کره شمالی را رد نمی‌کنیم. تمرکز ما برای حل این مشکل که از جانب کره شمالی به وجود آمده بر دموکراسی معطوف است اما با این حال ما به همراه متحدانمان یعنی ژاپن، کره‌ جنوبی و دیگر کشورها باید برای شرایطی که دیپلماسی شکست می‌خورد، آماده شویم.
 
براساس گزارش‌ها دو طرف همچنین بر اعمال حداکثر فشار بر کره شمالی با هدف حل بحران ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای این کشور موافقت کردند. با این حال اذعان داشتند که باید برای بدترین حالت ممکن در صورت شکست دیپلماسی آماده بود.
 
سالیوان پس از دیدار با شینسکو سوجی یاما، همتای ژاپنی خود گفت: تمرکز وزارت خارجه بر دیپلماسی برای حل این مشکل است ما باید به هر حال با متحدانمان، ژاپن، کره شمالی و دیگر مناطق برای بدترین حالت ممکن در صورت شکست دیپلماسی آماده باشیم.
 
سوجی یاما نیز بر حمایت ژاپن از سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اجرای تمامی گزینه‌ها تاکید کرد با این حال بر لزوم یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک از طریق همکاری با چین و روسیه نیز اصرار ورزید.این دو قرار است برای مذاکرات بیشتر فردا (چهارشنبه) به دیدار همتای خود در کره جنوبی به سئول بروند.
 
به دنبال آزمایشات اتمی از سوی کره شمالی و جنگ لفظی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تنش‌ها بالا گرفته است.
 
کیم این ریون، معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل روز دوشنبه به کمیته مجمع عمومی این سازمان گفته بود: وضعیت در شبه جزیره کره یعنی جایی که در حال حاضر تمام توجه جهان به آن معطوف شده است به یک نقطه حساس رسیده و ممکن است هر لحظه یک جنگ اتمی در گیرد.
 
وی افزود: مادامی که کسی نخواهد در اقدامات نظامی آمریکا علیه کره شمالی شرکت کند، ما نیز قصد استفاده یا تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی علیه هیچ کشوری را نخواهیم داشت.
نظرات بینندگان