arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

چالش مهم «سلامت تهران»/۱۱ هزار تخت بستری نیاز فعلی تهرانی‌ها

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر ضرورت وجود متولی واحد برای بهبود وضعیت سلامت در شهر تهران، گفت: اگر بخواهیم در تهران به مردم خدمات خوبی در حوزه سلامت ارائه کنیم، حدود ۱۱۰۰۰ تخت بیمارستانی دولتی نیاز داریم که باید در سیستم دانشگاه‌ها اتفاق افتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر ضرورت وجود متولی واحد برای بهبود وضعیت سلامت در شهر تهران، گفت: اگر بخواهیم در تهران به مردم خدمات خوبی در حوزه سلامت ارائه کنیم، حدود ۱۱۰۰۰ تخت بیمارستانی دولتی نیاز داریم که باید در سیستم دانشگاه‌ها اتفاق افتد.

دکتر علی جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهم‌ترین چالش سلامت در شهر تهران، گفت: به نظر من مهم‌ترین نیاز سلامت تهران، وجود متولی واحد برای سلامت این کلان‌شهر است؛ یعنی اگر بخواهیم در حوزه بهداشت، درمان، غذا و دارو و به طور کلی در زمینه سلامت شهر تهران تغییری جدی ایجاد کنیم، حتما به یک متولی واحد در این شهر نیازمندیم.

وی افزود: بر این اساس باید ساختاری به عنوان مسوول این کار در تهران شناخته شود و در عین حال هم مسوولیت و اختیارات داشته باشد و هم بتواند پاسخگوی مردم باشد. حال فرقی نمی‌کند ساختار این تولیت چگونه است، اما وجود یک متولی واحد برای سلامت تهران ضروری است.

جعفریان با بیان اینکه در حال حاضر هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی وظایف‌شان را در حوزه خودشان انجام می‌دهند، اما نمی‌توانند برای شهر تهران تصمیم‌گیری کنند، ادامه داد: در حال حاضر هر یکی از دانشگاه‌ها باید نگران بیمارستان‌های آموزشی خود باشند. حال اگر قرار است برای سلامت تهران یک کار جدی انجام شود، باید متولی واحدی برای این شهر وجود داشته باشد. در شهرستان‌ها می‌بینیم که یک دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و همان دانشگاه مسوول سلامت در استان است، اما در تهران سه دانشگاه علوم پزشکی با سه تقسیم‌بندی تفکیک شده وجود دارد که باید در ساختاری مجزا آنها را برای انجام مسوولیت‌های مربوط به سلامت تهران تجمیع کرد. البته چگونگی این ساختار محل بحث است و می‌توان روی آن فکر کرد.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما پیشنهاداتی را در این باره به وزارت بهداشت ارایه داده‌ایم و وزیر بهداشت هم در جریان این موضوع هستند و چند مدل پیشنهاد شده است. بالاخره در حوزه سلامت تهران باید کسی باشد که به عنوان مثال بتواند با شهردار تهران صحبت کند و بگوید من به عنوان متولی سلامت تهران به این میزان فضا احتیاج دارم یا با دولت ارتباط برقرار کند و اعلام کند که برای این شهر این میزان بیمارستان نیاز دارم. این متولی باید یک نفر باشد؛ چراکه سه دانشگاه علوم پزشکی نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند.

جعفریان با بیان اینکه در حال حاضر نگاهی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران وجود دارد، نگاهی شترمرغی است، افزود: زمانیکه بحث فضای بیمارستانی و ... می‌شود، می‌گویند شما دانشگاه هستید و می‌خواهید دانشگاه را گسترش دهید و زمانیکه بحث سلامت مطرح می‌شود، می‌گویند چرا جواب مردم را نمی‌دهید؟. باید گفت کسی می‌تواند پاسخگوی مردم باشد که اختیارات هم داشته باشد.


نیاز تهران به ۱۱۰۰۰ تخت بستری

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۲۰۰ تخت داریم، اظهار کرد: اگر بخواهیم همین میزان خدمتی را که اکنون ارائه می‌دهیم به صورت درست و مطلوب ارائه دهیم، به ۴۰۰۰ تخت دیگر هم نیاز داریم و این نیاز در شهری مانند تهران حدود ۱۱۰۰۰ تخت است. این موضوع را همان متولی واحد باید پیگیری کند. البته به این معنی نیست که همه بیمارستان‌ها آموزشی باشند، بلکه به این معناست که ما اگر بخواهیم در تهران به مردم سرویس خوبی در حوزه سلامت ارائه کنیم، حدود ۱۱۰۰۰ تخت دولتی نیاز داریم که باید در سیستم دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد و این اقدام بدون حضور یک متولی واحد اتفاق نمی‌افتد.

جعفریان تاکید کرد: بنابراین یک نفر باید باشد که این موضوعات را پیگیری کند، ما در شهرستان‌های دیگر این مشکلات را نداریم؛ چراکه یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و مردم می‌دانند که باید با رییس دانشگاه علوم پزشکی صحبت کنند، اما در تهران چون سه دانشگاه بزرگ داریم و تقسیم‌بندی جغرافیایی انجام شده است، اشکالاتی ایجاد می‌شود. بنابراین یا باید تقسیم‌بندی‌ها به صورت جدید تغییر کنند و شهر تهران زیرمجموعه یکی از دانشگاه‌ها شود یا به ساختار جدیدی فکر کنیم.

وی با اشاره به موضوه هیات‌امنایی شدن بیمارستان ها نیز گفت: باید توجه کرد که هیات‌امنایی شدن بیمارستان‌ها به وضعیت فعلی بیمارستان‌ها کمک می‌کند، اما مشکلات حوزه سلامت در شهر تهران را حل نمی‌کند، زیرا ما در حال حاضر کمبود امکانات و زیرساخت داریم. بیمارستان که نمی‌تواند زیرساخت ایجاد کند، بلکه می‌تواند خودش را اداره کند.


تکمیل شبکه بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران/ وجود ۳۳۰ واحد بهداشتی

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه صحبت‌هایش به میزان پیشبرد طرح تحول بهداشت در این دانشگاه در چهار ساله گذشته اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه شبکه بهداشتی در مناطق دانشگاه علوم پزشکی تهران تکمیل شده است و زیرساخت بهداشتی ما کامل است. بر این اساس تعداد پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی که طبق برآوردها باید ایجاد می‌شد، انجام شده است؛ به طویکه نزدیک به ۳۳۰ واحد بهداشتی اعم از خانه بهداشتی، مرکز بهداشتی و درمانی جامع و... در مناطق تحت پوشش دانشگاه داریم. در عین حال حدود ۱۰۰۰ مراقب سلامت در این حوزه فعالند و ارائه خدمت می‌کنند و به تدریج وارد مراحل کاهش ریسک‌فاکتورها برای بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند.

جعفریان همچنین گفت: سامانه سیب هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت پایلوت اجرا شد و همچنان در حال اجرا است. تاکنون هم نزدیک به یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند و ان‌شاء‌الله امسال کار ثبت تکمیل و خدمات ارائه می‌شود.

نظرات بینندگان